Byggeretligt skel - hvordan (og hvor meget)?

Hej med jer. Til mit sommerhus ligger et anneks. Der er 3,75 m til skel (tror jeg) - det kræver 5 m, før det kan godkendes til beboelse. 3,75 m fra annekset er der et trådhegn, der afgrænser min have, herefter 2,5 m ca. med træer og busker, hvorefter der kommer endnu et trådhegn ind mod naboens have. Skellet ligger enten ved mit trådhegn, eller et sted mellem buskene/træerne mellem de to haver. Jeg har snakket med naboen, og han er ligeglad hvis skellet skal flyttes lidt. HVIS - og det skal der nok - der skal et byggeretligt skel til - hvordan foregår det så? Er der nogen, der kan belyse det? 

Man griber fat i en landinspektør, som "fastlægger" et nyt skel, der holder de 5 m afstand? Er der nogen, der ved, hvad det koster? Og hvis det er gjort, er det så bare en formalitet at få annekset godkendt til beboelse ved kommunen, eller? (der er vel også et gebyr til dem, tænker jeg?).

Håber der er nogen, der kan gøre mig lidt klogere! :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du køber ekstra grund, så du kan overholde de 5 meter til skel, burde det jo ikke være noget problem at få godkendt hos kommunen, hvis bygningen over holder diverse regler, og du ikke overskrider bygnings procenten.

Du kan vel ringe og forhøre dig hos landmåleren..

Jeg købte en strimmel jord af en landmand, for at kunne lave en tilbygning til mit helårshus, det var der ingen problemer i, men det var i 1996 så måske tingene har ændret sig?

Dog var jeg noget overrasket over hvad landmåleren skulle have, for at flytte 2 skeel pæle, 12500 kr
Forøvrigt i Randes kommune...

Men har i en slags ingenmandsland mellem jeres grunde, vil din landmåler kunne vejlede dig om der kan oprettes et byggeretligt skel, som jo så ikke er et matrikulære skel.

Vi prøver igen, i morgen --
Et byggeretligt skel er en tænkt grænse, der bruges til at bestemme, hvor tæt byggeri kan placeres på naboskellet, og det er vigtigt for at overholde bygningsreglementet.

Definition og betydning: Et byggeretligt skel adskiller sig fra det matrikulære skel, som viser den faktiske ejendomsgrænse.
Det byggeretlige skel er en juridisk grænse, der anvendes i byggesagsbehandling for at sikre, at byggeri overholder kravene til afstande, højder og nabohensyn. Dette er vigtigt for at beskytte både ejendomsejere og naboer mod gener som indblik, skygge og brandfare. kilde:Landmålercompagniet.

I dit tilfælde er det, alt andet lige, de 5 m afstanden til det matrikulære skel, for at det kan godkendes til beboelse.
Du er nødt til at få fat i et matrikelkort over din grund. Alt andet lige, har det på et eller andet tidspunkt været afsat skelpæle, om de så findes nu er du nødt til at undersøge.
Det ca 2,5 m ingenmandsland mellem dig og din nabo er ikke nødvendigvis noget dig og din nabo frit kan råde over, det må fremgå af  f.eks. matrikelkortene pågående sted.

En Landmåler vil formentlig kunne "redefineret" nuværende skelpæle for ca. 5.000 til 10.000 kr.
Såfremt der skal ændres på matriklens størrelse, medfører det også en del papirarbejde for Landmåleren, ud over at sætte nye skelpæle.

Du er nødt til at vide helt bogstaveligt hvor dit skel, med skelpæle, er, før du gør noget andet, samt finde ud af  hvem ejer "ingenmandslandet"

GSH skrev den 13-01-2026 13:52:39

Et byggeretligt skel er en tænkt grænse, der bruges til at bestemme, hvor tæt byggeri kan placeres på naboskellet, og det er vigtigt for at overholde bygningsreglementet.

Definition og betydningEt byggeretligt skel adskiller sig fra det matrikulære skel, som viser den faktiske ejendomsgrænse.
Det byggeretlige skel er en juridisk grænse, der anvendes i byggesagsbehandling for at sikre, at byggeri overholder kravene til afstande, højder og nabohensyn. Dette er vigtigt for at beskytte både ejendomsejere og naboer mod gener som indblik, skygge og brandfare. kilde:Landmålercompagniet.

I dit tilfælde er det, alt andet lige, de 5 m afstanden til det matrikulære skel, for at det kan godkendes til beboelse.
Du er nødt til at få fat i et matrikelkort over din grund. Alt andet lige, har det på et eller andet tidspunkt været afsat skelpæle, om de så findes nu er du nødt til at undersøge.
Det ca 2,5 m ingenmandsland mellem dig og din nabo er ikke nødvendigvis noget dig og din nabo frit kan råde over,
det må fremgå af  f.eks. matrikelkortene pågående sted.

En Landmåler vil formentlig kunne "redefineret" nuværende skelpæle for ca. 5.000 til 10.000 kr.

Du er nødt til at vide helt bogstaveligt hvor dit skel, med skelpæle, er, før du gør noget andet, samt finde ud af  hvem ejer "ingenmandslandet"

Tak for input! Jeg har kigget på matrikelkort - og umiddelbart kan det se ud som om, at skellet ligger ca ved mit trådhegn, og at "ingenmandslandet" i virkeligheden ligger på naboens grund. Men det er svært at se, fordi det er et levende hegn, der selvfølgelig ikke står snorlige. Der er ikke en kile mellem de to grund - de to matrikler støder op til hinanden.

Bemærk at det er de faktiske skelpæle som afgør hvor skellet faktisk er, medmindre der er opstået hævd.

Du kan også selv prøve at opmåle arealet af din grund, for at se om det stemmer overens med det matrikulære areal.
Når der ikke er noget "ingenmandsland" har du mulighed for at købe et stykke af naboen, hvis såfremt det faktiske skel ligger i/ved dit trådhegn..
Skal det godkendes til beboelse? Jeg ved ikke om det er lettere at få det godkendt som skur.

Rundt omkring på sommerhusgrunde er der masser af små bygninger, der er godkendt som skure, men indrettet som et anneks. 
GodeVen skrev den 13-01-2026 14:34:16

Skal det godkendes til beboelse? Jeg ved ikke om det er lettere at få det godkendt som skur.

Rundt omkring på sommerhusgrunde er der masser af små bygninger, der er godkendt som skure, men indrettet som et anneks. 

I helårshuse sker det da også at garagen inddrages til bolig, men glemmer man at spørge om lov går det jo nok også. selv om den ligger tæt på skel.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis