udveksling mlm gamle spær - samling uden bjælkesko...? hvordan

Jeg er i gang med at udveksle et spær i et tag fra 1887.
Konstruktion (kort):
  • Gamle spær ca. 130×130 mm
  • Nye pålaskede spær: 45×245 mm på begge sider
  • Spærafstand ca. 1,1 m – ved udveksling ca. 2,1 m
  • Udvekslingsbjælken bliver det gamle spær.
  • Bjælken er synlig indefra → vinkelbeslag på over-/underside ønskes undgået
Jeg kan ikke lægge bjælken op over hanebåndet da der er en bjælke (i den ene kvist - ikke den på billedet) der støtter skorstenen.

Der er loft til kip i kvistene og da flunkevæggene er i plan med randspær er der ikke plads til et vinkelbeslag - det vil man kunne se i rummet.

Så hvordan fastgør jeg udvekslingsbjælken ude ved de nye pålaskede spær?

Kunne man lave et lille leje/not på en 10-20mm dybde i det nye spær og så kombineret med kraftige konstruktionsskruer for at låse mod glid/vrid?

På forhånd tak.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror jeg ville sætte et stykke tømmer lige under hanebåndene som så fæstnes til det overskårne spær og de to spær der holder det hele, med en gennemgående bolt. Derved får du et stykke tømmer der stikker ud fra væggen, men det må du prøve at inkorporere som et visuelt element og den gennemgående bolt er rimeligt diskret, selv om der skal være en pænt stor skive for at den holder ordentligt.
Du skal vel have noget beklædning på også aht brandinddækning? Kan beslag og skruer ikke skjules i det lag?
Når det er påforing tror jeg ikke det er et problem at stemme 20mm ud i påforingen, men normalerweise udveksler man over et spærfag med samme dimension som nabospær. Du påregner at det spær du skærer over godt kan oprettes med en enkelt 130x130mm?? Er der nogen der har regnet det efter, for umiddelbart virker det noget mindre stift end de forstærkede nabospær?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

​Hvad siger I til et sådan beslag?
Det ser fint ud, god løsning.
super. så kører vi med den :-)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere