Samssung Galaxy 24 S Lader.

Har en sådan Mob. tlf.

Men det tager meget lang tid at oplade med den lader jeg har, meget llllllang tid.

Hvad skal jeg købe for at få lade tiden væsentligt nedsat?

Er en ren helt på bar bund på dette.

Håber der er en eller flere som kan råde mig Ang. dette.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Har en sådan Mob. tlf. Men det tager meget lang... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Teknologien til USB-opladning er blevet utroligt kompliceret. Tiden hvor man kun fik 5 volt og højest 2,5 eller 10 watt ud af en USB-lader er forbi. Nu tillader standarderne op til 100 watt eller 240 watt. At der er forskellig standarder, gør det bestemt ikke lettere.  Den grundlæggende ide er at lader og mobiltelefon kommunikerer om spænding og strøm. I nogle tilfælde kan kablet også sætte en begrænsning. Kraftige USB-C kabler har en modstand mellem to ledere, som fortæller kvadratet på lederne. Laderne tjekker derfor også kablet ved store effekter.

Der finders flere stander for kommunikation mellem lader og enhed der skal lades op. Hver findes i forskellige versioner. Jeg nævner her de to mest almindelige og en tredje.

Power Delivery (PD): Er USB egen standard. Bruges flere og flere steder og burde være den alle brugte. Apple bruger PD.

Quick Charge (QC): Det er en standard lavet af Samsung. De var meget fremme i skoene og kom i gang med lynladning inden USB selv kom med en standard. Det har længe været den mest udbredte type.

VOOC: En type udviklet af Oppo, bruges fx i produkter fra OnePlus og selvfølgelig Oppo. Standarden har forskellig navne (fx SuperVOOC) i stedet versions numre. Var i starten kraftigere end de to andre.

Man skal bruge en lader som har samme system som mobiltelefonen.

Hvis man køber en lader, bør man gå efter en der både kan PD og QC. Man skal også være opmærksom på at de højeste effekter kan kun opnås ved USB-C og PD. Til almindelige mobiltelefoner har det en begrænset betydning, men det er vigtigt, hvis man oplader en bærbar computer med USB. Der bør der altid bruges USB-C stik i laderen.

Jeg har fx købt nogle ladere og power-banks fra Biltema, der har både PD og QC. Deres mindste og billigste har dog kun traditionel opladning. Eksempler på typer med PD og QC:

https://www.biltema.dk/kontor---teknik/mobiltilbehor/mobilopladere/usb-opladere/hurtiglader-usb-a-c-45-w-2000064358
Bemærk at man skal nærlæse teksten for at se at den har Quick Charge 3.0 og Power Delivery. Mange ladere bliver solgt, uden at de skriver hvilke standarder der overholdes.

https://www.biltema.dk/kontor---teknik/mobiltilbehor/mobilopladere/usb-opladere/hurtiglader-usb-c-x-3-a-100-w-2000064361
Den har QC på USB-A og PD og QC på USB-C

Deres næstmindste power bank har PD, men i følge min USB-tester har den også QC.
https://www.biltema.dk/kontor---teknik/mobiltilbehor/powerbanks/powerbank-10-000-mah-2000054284

Det er meget almindeligt at ladere og power-banks bliver solgt uden ordentlig besked om hvilke standarder de overholder.

GodeVen

Spændende læsning. også selvom jeg ikke forstår de mange termer. ( er og forbliver "træmand")  

Var slet ikke klar over hvor mange slags ladere der findes.

Lds er en ren guldgrube af viden fra brugere her, som hver især har noget at bidrage med.

Mvh. Jan (maskinsnedker)

Ps.

Skal jeg forstå det sådan at ledningens tykkelse (kobber) kvadrat hedder det vistnok, har noget at gøre med hvor hurtig mobil telefonen kan lades op? Eller er det helt forkert?

Med venlig hilsen 

Det kan have betydning med ledningens tykkelse. I de fleste tilfælde er det uden betydning. Jeg ved ikke hvor grænsen ligger, men er din lader under 50 watt, har det næppe nogen betydning.

Jeg kan give lidt mere overflødig viden. Systemet med modstand i mellem to ledninger i et kabel, så laderen kan se hvad kablet kan tåle, bruges også til ladekabler til el-biler. Hvis en bil opdager, at der sat et kabel i til maksimum 16A vil den ikke lade med 32A selv hvis det ellers var muligt.  
GodeVen

Ok tak for dit svar.

Mit lade-problem er tilsyneladende løst, jeg skiftede fra en ledning fra Hn. til en lidt længere, så nu går det meget hurtigere.

Med venlig hilsen 

GodeVen skrev den 13-01-2026 10:20:17

Teknologien til USB-opladning er blevet utroligt kompliceret. Tiden hvor man kun fik 5 volt og højest 2,5 eller 10 watt ud af en USB-lader er forbi. Nu tillader standarderne op til 100 watt eller 240 watt. At der er forskellig standarder, gør det bestemt ikke lettere.  Den grundlæggende ide er at lader og mobiltelefon kommunikerer om spænding og strøm. I nogle tilfælde kan kablet også sætte en begrænsning. ..................

Super svar - jeg lader pc med usb-c på 45w men denne giver ikke nødvendigvis samme effekt på mobil, fordi den ( formoder jeg ) lader med 20v. Derfor er den ikke kompatibel i den retning på mere end 5 v, hvilke ca. giver 11w.
Den originale lader smider ca. 25w på mobilen, men trapper ned på det halve ved 80%, hvilke er ok for mig ( og batteriet sikkert ) De nævnte tal måler jeg på en ac-energi måler, så er der en ca. pejling på hvad der virker bedst. Min daværende gl. One plus kunne lade på 33w ved 5v - her betyder kablet mere - er kvadratet for lille går den ikke, men det styrer de indbyggede kredsløb selv, ellers var der stor fare varme kabler, især hvis de rullet sammen. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis