Varmetråd på solceller

Hej

I disse dage har der jo været en dejlig blå himmel med mulighed for en del produktion fra solceller, set i forhold til årstiden.
Desværre har de været delvist sækket af sne, så 0W produceret, da bypass segmenterne i panelerne er lodrette, så har de ingen effekt her.
Så tænkte på om man kunne montere et varmekabel (eks varmekabel ), for neden på rækken af paneler, så sneen smeltede. 
Så kunne man tænde det i eks et par timer efter behov.

Nogen der har prøvet dette? 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næppe.
Hvis solenergien der rammer dine solceller ikke har energi nok til at smelte sneen, vil den energi du kan hente ud af solcellerne efter du har smeltet sneen, være mindre ned den energi du har brugt til at smelte sneen. 
naa det passer vist ikke, Hvid sne reflektere en hel del mere retur end sorte paneler. 
Hvis det eks er 20W/m bliver der her brugt 240Wh hvis kablet er tændt en time. Ved ikke hvor længe det skal være tændt for at varme det nok op.
Så lad os bare sige at jeg bruger 1kWh på at fjerne sne en dag, så kan jeg producere 3-4kwH per dag efterfølgende. 
Lige nu har der været flere dage med 0 produktion.

En stige og en lang kost vil hurtigt  få sneen væk , meget af sneen står jo også og fordamper .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
lidt beregning fra AI.
hvis der ligger 5 cm sne på halvdelen af panelerne er det ca 63 kg ialt. For at smelte det skal der bruges ca 5,9kWh. Men det er beregnet med at alt skal smeltes til vand. Det vil jo glide af lang tid før det.

Jeg har set de begynder at eksperimentere med at sende strøm retur i panelerne for at smelte sne, men det skal jeg vist ikke ud i  at rode med 
ja, en kost og stige vil virke, 
Men det er unægteligt sjovere at trykke på en kontakt mens man står med kaffen inde ved brændeovnen  
Jo, sort absorberer varmen bedre end hvidt. Men der skal også med i regnestykket at solcellerne kun omdanner cirka 20% af solindfaldet til strøm.
Det du har fået beregnet er energien til at smelte 63 kg is ved 0 grader. Men du skal også medregne energitabet til omgivelserne. Dit varmekabel vil ved lavere temperaturer, blive afkølet løbende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis