Lyset i "Flammen" på gasfyret slukker og tænder på skift? Er det ikke uøkonomisk og eller farligt?

Milton moduline 400 gasfyr i kældren

Vandtrykket er 1.5 men står og skifter lidt. Igår blev kedlen fyldt og trykket stod på 1.8.

Når lyset tænder og slukker i nogle minutter overvejer jeg de økonomiske konsekvenser for mig fordi fyret ikke leverer optimal ydelse og det kræver mere energi? 

Er der andre sikkerhedsmæssige forhold jeg skal tænke over mht problemet med lyset?

Håber I kan hjælpe med at sige hvad der kan være galt eller hvad der kan gøres? 

Tak :) 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
At gasfyret er modulerende betyder at det tilpasser ydelsen efter behov, så der undgåes en masse start-stop. I princippet kan gasfyret køre kontinuerligt, blot med lavere ydelse. Lidt ligesom at køre bil, der duer det slet ikke blot at træde speederen i bund.

Søren O
Men når lyset i flammesymbolet slukker er det vel mere et spørgsmål om at noget skal tilses inde i kedlen? Rense nogen dele eller?
Vi har det samme fyr og det har alle dage tændt og slukket mange gange i løbet af dagen. Hvorfor tror du det skulle indikere at der er fejl på systemet?
Det afhænger nok af hvor langt ned den kan modulere - er det mindste omkring 2-3 kw burde den køre ret jævnt i denne tid - men også fremløbs temp har noget at sige. Når den kalder på varmt til vvb, skifter den på shunten. Her kører de typisk op på 75 gr. lidt tid, og køler derefter ned, før de igen cirkulerer i radiatoren. Det kan tydeligt høres denne proces, hvor flammen givet også slukkes.
Om du kører 50 eller 60 grader på fremløb, betyder mindre hvis dit radiators areal er ok - men et lavere fremløb, giver  bedre komfort varme, fordi du udnytter radiatorenes potentiale helt. Kort sagt lavere temp. mere flow, højere mindre, så forbruget er stort set samme. 
Med egen energi betyder forskellen på frem/retur mindre ( med god rør isolering ) - modsat er det med fj. varme.

For halvanden måned siden meldte kedlen en utilstrækkelig ioneringsstrøm og jeg har troet at det godt kunne skyldes at elektroden skulle renses? 
Annonce
Jeg havde bare forstået det sådan at lyset ved flammen skal lyse altid om vinteren ellers skal fyret starte forfra hver gang lyset tænder igen og det er ikke særlig økonomisk? 

Flammen lyser kun når der rent faktisk sker en forbrænding i fyret, dvs. når gassen flyder og brænder i kedlen. Ældre fyr har kun to tilstande: tænd eller sluk. Nyere fyr er modulerende, som det nævnes, dvs. de kan tænde med en lille flamme og skrue op for blusset hvis der er behov for mere varme. Det giver en mere økonomisk, jævn drift.

Så at det tænder og slukker hos dig, er helt normalt og ikke en fejl.

Mvh. AllanE
Tak for din hjælp Allan mem er mit gasfyr ikke modulerende? Det hedder jo Moduline? 

Jeg bor til leje så det er derfor jeg er lidt hjælpeløs. Udlejer hjælper ikke
Kender ikke fyret, så det ved jeg ikke. Og så vidt jeg kan se, er "Moduline" bare navnet på selve styringsenheden - ikke selve fyret.

Men uanset om det er modulerende eller ej, så vil du stadig se flammen tænde og slukke mange gange i løbet af en dag. Så jeg ville ikke være bekymret for noget.

Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis