Ændre gasfyrs integrerede cirkulationspumpe

Hej,

Jeg har et problem med min gulvvarme, som her med flere dages frostvejr har haft svært ved at følge med..

Jeg synes at have lokaliseret problemet til at gasfyrets integrerede cirkulationspumpe ikke pumper varmen kraftigt nok ned til shunten (hvor gulvvarmevandet blandes).

1. Gasfyrets kedel er 80grader, så varmen er høj nok
2. Fremløbstemperaturen kom ned på 25 grader, den kunne jeg få op igen, ved at lukke blandingsventilen (så den tog mindre vand fra returvandet), det hjalp en smule, men har jo den ulempe at jo mere jeg lukker ventilen, jo mindre vandmængde kan jeg få ud i systemet (så det er jo at ramme den helt rigtige indstilling, hvor temp. Og mængde er optimal).
3. Brugsvandet er sat til 57grader, men displayet viser at det er helt oppe på 77gradet (hvilket når jeg mærker på det virker korrekt). Så fyret er i stand til at varme mere op end det gør nu, men min teori er at det ikke får skubbet varmen hurtigt nok videre til varmekredsløbet/fremløbstemperaturen.

Er der nogen som har en anden god forklaring på ovenstående?

Men vigtigste spørgsmål; jeg skal jo helst ikke pille for meget ved installatør indstillinger, men tænker at cirkulationspumpen er yderst lav-risiko? Men det kunne jeg jo godt tænke mig at få en second-opinion på.

Har et ELCO THISION S fyr

På forhånd mange tak!
Anders
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
de fleste pumper har 3 indstillinger , kan du ikke øge den et tak
Er dit brugsvand 77grader?
bredker skrev den 11-01-2026 15:51:18

de fleste pumper har 3 indstillinger , kan du ikke øge den et tak

Tror ikke den integrerede har, men kan ikke se den, da jeg skal have fronten af gasfyret af for at se pumpen.

Til det med brugsvand, så er det hvad der står i gasfyrdisplayet, og tror desværre den er god nok. Settings er sat til 57grader
Der sidder en føler I bunden af din varmtvandsbeholder hvis den er faldet ud forsøger  fyret at hæve vandtemp ud fra rum temp det kan også indvirke  varme i fremløb
Nå jeg kan se dit fyr er med brugsvandsveksler så ved jeg ikke hvordan den styrer temp men 77g er ikke rigtigt 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis