Træk og kulde i hus med Nilan Comfort 302 – gode råd søges

Vi har et Nilan Comfort 302 ventilationsanlæg og oplever et meget voldsomt træk fra anlægget. Samtidig skal vi skrue usædvanligt meget op for gulvvarmen for at holde en nogenlunde temperatur i huset.

Kort info
Huset er bygget i 2019
Filter bliver skiftet ca. hver 90. dag
Anlægget er justeret og indreguleret
Problemet er blevet markant værre efter det er blevet rigtig koldt udenfor
Det føles simpelthen isende koldt i huset, selvom varmen kører.
Vi mistænker, at ventilationsanlægget kan være en del af problemet, enten med luftmængder, indblæsningstemperatur eller noget andet.

Er der nogen, der har oplevet lignende med Nilan Comfort 302?
Kan det være forkert indstilling af indblæsning eller udsugning?

Kan varmegenvindingen svigte ved hård frost?
Er der typiske fejl eller justeringer, man selv kan tjekke?

Alle erfaringer og gode råd modtages med tak 🙏

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den kan være frosset. Det oplevede vi i vores Genvex anlæg før der kom styr på indstillingerne (vores skruer ned for indblæsning for at holde en tilpas høj temperatur ind, og bruger en lidt højere udblæsningsrør til at sikre varmeveksleren mod frost)
Som allerede skrevet, så kan veksleren være frosset til. Jeg ville åbne og kigge for at få det fastslået eller udelukket.
Kontroller osse om afløbet er intakt, så vandet kan løbe rigtigt fra, når det tør op.

Kontroller indstillingerne som hindrer tilisning i veksleren, står som det skal. Det kan være temperatur hvor den skal drosle ned i indtag eller hvor evt forvarme skal slå til.

Kontroller at bypassspjæld ikke fejlagtigt er aktiv.
Når du siger isende koldt, hvilken temperatur er det så? Jeg kommer til at tænke at fremløbstemperaturen i din gulvvarme ikke er høj nok. Kontroller også sådan noget som at der rent faktisk er strøm på det, åbner telestaterne, kører pumpen, osv...

Mit ventilationsanlæg blæser 16,7 g C ind og jeg har -7,5 udenfor. Hvilke temperaturer har dit?
Hvor i landet befinder anlægget sig?
Hvis det er i/på Jyllands højderyg, med frostgrader ned til 15-19 graders frost, kan du ikke forvente andet!
Står dit anlæg uisoleret uden for klimaskærmen, kan du heller ikke forvente andet!
Uanset hvor i landet, med disse kolde tider, er en eftervarme flade en stor fordel.
Det kan også være en fordel hvis man kan tage indsugningsluften gennem et frostfrit rum i bygningen.
Højst sandsynlig pga nutidens kolde vejr, samt manglende yderlig isolering af anlægget.

Har selv et Nilan 450 Comfort anlæg, placeret uden for klimaskærmen, yderlig isoleret med ca 200 mm, samt med eftervarmeflade. Indsugningsluften tages, om vinteren, via trappeopgang hvor der pt er ca 5 graders varme.
Ingen afrimning efter at indsugningsluften blev indtaget via trappeopgangen. 
Pt. i skrivende stund er indblæsningslufter, efter anlægget, 22 grader.

Hej, tak for alle svar.

Vores anlæg hænger i et skab i bryggerset.

Vores varmeveksler var ikke frossent, tværtimod, men kunne se at bypass stod åben, selvom den på displayet stod som lukket.

Når jeg så genstartede systemet, lukkede den, og så tænkte jeg “job done” men den åbnede så igen.

Har prøvet at tage strømmen fra bypass motoren mens den var lukket, sikke en effekt!

Ingen træk overhovedet!

Der må en professionel til at se på den….
Annonce
lds123 skrev den 11-01-2026 19:02:48

Når du siger isende koldt, hvilken temperatur er det så? Jeg kommer til at tænke at fremløbstemperaturen i din gulvvarme ikke er høj nok. Kontroller også sådan noget som at der rent faktisk er strøm på det, åbner telestaterne, kører pumpen, osv...

Mit ventilationsanlæg blæser 16,7 g C ind og jeg har -7,5 udenfor. Hvilke temperaturer har dit?

Vores gulvvarme kører kun med 28 grader i fremløb, men har et Max på 38…

Desværre starter du ud med en, alt andet lige, forkert betegnelse på dit anlæg!
I henhold til Nilan hjemmeside eksisterer der ikke et anlæg med betegnelsen Nilan Comfort 302!
GSH skrev den 12-01-2026 08:10:11

Desværre starter du ud med en, alt andet lige, forkert betegnelse på dit anlæg!
I henhold til Nilan hjemmeside eksisterer der ikke et anlæg med betegnelsen Nilan Comfort 302!
Nej det produceres ikke mere, men der er masser af manualer og reservedele tilgængelig til det.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

DFY skrev den 11-01-2026 21:59:00

Hej, tak for alle svar.

Vores anlæg hænger i et skab i bryggerset.

Vores varmeveksler var ikke frossent, tværtimod, men kunne se at bypass stod åben, selvom den på displayet stod som lukket.

Når jeg så genstartede systemet, lukkede den, og så tænkte jeg “job done” men den åbnede så igen.

Har prøvet at tage strømmen fra bypass motoren mens den var lukket, sikke en effekt!

Ingen træk overhovedet!

Der må en professionel til at se på den….

Grunden til at bypass er aktiveret kan skyldes frosten. Når meget kold luft ledes uden om veksleren, vil den heller ikke fryse til. Men, det er naturligvis uhensigtsmæssigt at så kold luft indblæses. Bare så du er klar over at det kan ske, at bypass spjældet er programmeret til det. Måske kan det endda indstilles ved hvilken temperatur den skal gøre hvad. Det må du læse i manualen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis