Hvordan lukker jeg hullet i mit gulv?

Hej LDS’ere

Har overtaget et hus hvor der er lavet en række alternative løsninger. Blandt andet er dette hul ved gulvvarmen og el-installationerne ikke lukket af.

Spørgsmålet er: Hvordsn lukker jeg det korrekt? Kan jeg smide pvc rør/afløbsrør om ledningerne og derefter trygt fylde 300mm isolering i bunden og støbe omkring pex og pvc rør, så det rå beton er i niveau?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville bruge en 110/50 mm reduktion LINK Og måske yderligere en reduktion, Flække dem så de kan krænges ud over kabler. Rør på så det kan kommer mindst 50 mm op over gulvet. ( krav i forhold til beskyttelse) 
Fylde med isolering op til 30 - 40 mm under overkant og så støbe gulv hen over det. Så er det nemt evt. i fremtiden at hugge det op. 
Varmerør omvikles med plast / pap så de har fri bevægelighed. Plast/pap skæres efterfølgende af, ( forsigtig så du ikke baskadiger rørene . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svar! Hvad mener du med “Rør på så det kan kommer mindst 50 mm op over gulvet.”? Er det kablerne og afløbsrørene/reduktionerne du mener der skal gå mindst 50mm over gulvet?

Og hvilken plast løsning ville du vælge om varmerørene? 
Når du har reduceret det 110 mm rør ville jeg fortsætte med den mindre dimension af rør til mindst 50 mm over gulv højde. Jeg ser en tykkere kabel længst til venstre. Den kan sikkert ikke nå lige opad. Så må det mindre rør have en bøjning så alle kabler kommer op helt til venstre. Jeg kan jo ikke se hvad der er længere oppe.
Men kravet er at kabler skal beskyttes mekanisk mindst 50 mm over gulvet.
Jeg mener pap, bobleplast eller noget andet omkring rørene, så beton ikke sætter sig fast på varmerørene. Det er ikek vigtig hvad det er for en type, eller om pap rådner væk, da beton til den tid for længst er hærdet. 

Jeg har brugt rørisoleringsskåle til at beskytte rørene med, ved lignende opgaver, og brug ikke en ret stærk cementblanding og hold dig til ca 5 cm tykkelse, som Elmanden anbefaler, så er det nemt at hugge op hvis behovet for det opstår.

(ø110 mm røret skal føre oven ud, og du så vælger at bruge reduktioner, eller du bare bruger en stump ø110 mm rør du flækker op, så ​du kan få kablerne ind i røret..)

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for svar! Giver mening.

Hvad vil I anbefale at gøre hvor returslangen slår et 90 grader knæk? Der er nemlig lavet en samling, så det må vel ikke dækkes med rørskåle + beton, eller hvad?

I kan lige ane samlingen bag fremløbsslangen.
Annonce
Samlingen bør du lade være over beton, så må du lave støbning lavere end gulvet. 

Vi prøver igen, i morgen --
Det ser ud til at det største kabel er stikledning. Den kan sikkert ikke nå hvis den skal lodret op fra gulvet. De fleste kabler er godkendt for nedstøbning, så de gode råd om rør omkring dem er kun for at det er nemt at bruge det 110 mm rør hvis der senere skulle blive behov for det. Hvis du støber dem ned i beton skal de stadig beskyttes mekanisk de 50 mm op.
Du kan korte det lodrette stykke rør op, så samling kommer over gulvhøjde. Måske kræver det 45 grader bøjning øverst og en lige samling. . 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis