Vand drypper fra træ

Her i de kolde dage har jeg lagt mærke til, at der drypper lidt væske ned på vinduet udefra. Jeg er ikke helt sikker på, hvad det er, men jeg mistænker, at det kan være fugt, der samler sig i træet. Det virker som om, jeg skal have tætnet mellemrummet for at undgå problemet. Har I nogle forslag til, hvordan jeg kan gøre det? På forhånd tak!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget svært at se på billederne hvordan udhæng og underdæksbrædder er lavet, men det er i hvert fald ikke fugt.

Det er sandsynligvis fygesne der kan blæse ind i udhænget.

Selvbygger med stort S. 
ligner ikke vand
har der været bier i udhænget , kan det være honning der er opløst af sne (udfra farve og konsistens )
Honning bliver stift i kulden. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Wow… den mulighed havde jeg slet ikke tænkt på. Vi havde bier sidste år under huset, så måske har de også bygget noget derinde.
Jeg troede, det bare var råddent træ blandet med vand, fordi væsken er brun.
Jeg tænker, at det bedste ville være at prøve at fjerne den træplade i stedet for at lime noget fast, ikke?
 Der er ikke vilde honningbier i DK mere , de uddøde tilbage  i firserne .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Annonce
karl smart skrev den 12-01-2026 09:52:51

Der er ikke vilde honningbier i DK mere , de uddøde tilbage  i firserne .

det er ikke ualmindeligt at der går en mindre sværm ind i udhæng eller mur

Naaaa Karl der er registreret 292 arter bier i DK. Her er også medregnet humlebier og bier som ikke lever i kolonier.
Der er 3 bi-arter som man kan kalde tambier eller rettere bier som mennesker udnytter, og det er slet ikke ualmindeligt at en sværm sætter sig i udhæng eller i hulmur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det syntes jeg Karl Smart skulle fortælle de vilde bier jeg i sommers havde flere steder i stråtaget.  
Jeg citerer blot ; Honningbier er en naturlig og vigtig del af dansk natur, men efter varroamidens ankomst i 1984 kan vilde kolonier ikke længere overleve, så alle honningbier i Danmark holdes i bistader af biavlere. ; citat slut .

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
karl smart skrev den 13-01-2026 08:52:31

Jeg citerer blot ; Honningbier er en naturlig og vigtig del af dansk natur, men efter varroamidens ankomst i 1984 kan vilde kolonier ikke længere overleve, så alle honningbier i Danmark holdes i bistader af biavlere. ; citat slut .

så hus lige at sige det til bierne , de ved det nemlig ikke

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis