På hvilke ben skal ledningerne monteres

Hej

Jeg skal have lavet strøm til min vandpoleringskabine, der skal 230v ind i kabinen til en on/off kontakt, derfra skal der 230v videre over til en anden on/off kontakt til pumpen, herfra går de 230v over i en omformer som laver strømmen om til 12/24v hvor der kommer til at være en 12v vinduesvisker og 2 stk 12v led lamper.

Mit spørgsmål er hvilke ben på kontakterne skal strømmen tilsluttes?

kontakten til højre er hvor strømmen skal komme ind fra stikkontakten og så videre over i næste kontakt.

Kontakten til venstre er kontakten hvor den skal få strøm fra første kontakt og så videre over i omformeren
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der ikke er et lille “diagram” på siden af afbryderne / omskifterne må du prøve dig frem. Har du ikke et ohmmeter, så prøv med lavspænding evt. et batteri, nogle stumper ledning og en pære.

Søren O
Hej Søren
Har lige taget disse billeder af kontakterne, kan du ud fra dem se hvordan ledningerne skal monteres på dem, den med 4 ben var tiltænkt den hvor strømmen fra stikkontakten kommer ind og så videre derfra over i den anden kontakt.

Afbryderen med 4 ben er sikkert 2-polet, så du kan afbryde både fase og nul. Benene over hinanden hører sammen. Afbryderen med 6 ben er sikkert en 2-polet skifte kontakt. Tilledning på midterste stik. I den ene kontaktstilling kommer strømmen ud på nederste stik, og i den anden position kommer strømmen ud på det øverstik. Det er hvad jeg tror, men du er nødt til at kontrollere om det er rigtigt, inden du tilslutter til lysnettet.

Søren O
kan jeg måle mig frem til det?
Hvis du har multimeter, så stiller du den i ohm område. sætter de 2 ledninger på 2 af benene og ser om den går fra uendelig ohm til næsten 0 ohm, når du skifter kontakten.  Eller hvis instrument har gennemgangs lyd, så kan du høre det. 
Ben i hver side hører sammen, som så går fra at være afbrudt til at være sluttet, og det er formentlig de 2 som sidder i midten som skal have fase og nul, medens de 2 ved kanten så kommer ud med fase og nul når der er tændt OG den røde kontrollampe lyser.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Jeg vil prøve at måle det idag og så se.
Overvejer måske noget andet, nemlig at køre 230v ind på den røde on/off knap fra stikkontakten og så videre over i omformeren, der kører jeg vel så bare fase og nul i på de 2 ben på den ene side og så fase og nul ud fra de andre 2 ben på den anden side og så over i 12/24v omformeren?
Så vil jeg også køre 230v fra stikkontakten ind i den hvide on/off kontakt som er til pumpen, så kører den på sin egen strøm og er ikke med i “hovedafbryderen”
Der var en i et andet forum som mente der kom for mange ampere på den røde kontakt
Det med for meget strøm er noget sludder. Kontakten står til 16 A og det er vist langt over hvad der skal bruges 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis