Dobbeltlyskontakt til enkelt lyskontakt m/ dæmper

Hej 😊

Ønsker at udskifte vores øverste dobbeltkontakt til en enkelt kontakt m/ ​dæmper

Ønsker udelukkende at benytte den “venstre” kontakt, da den er koblet til et aktivt lampeudtag.
Er der nogle der har en idé om hvilke ledninger der skal flyttes med over og placeres i den nye lysdæmper?
Som der ses på billedet er der både sort, hvid, rød og grå ledning.
Er det sort eller rød der skal i fasen (L) og den hvide og grå er nul (N)
Der må vel også blive ledninger i overskud, som skal muffes 😊
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har to dobbelte korrespondanceafbrydere. Du vil skifte den øverste ud med en lysdæmper. Den sorte er fasen og den hvide er tændledning. Den sorte (fasen) monterer du i klemmen mærket L og den hvide i klemmen med bølgelinjen. som det er borbundet nu kan funktionen være omvendt. Det at du lige finder ud af, hvilken der er fasen inden monteringen.

fase
Hej S. Fabrin,

Tak for dit svar.
Så du mener det er sort i (L) og hvid i (~). Som vist på vedhæftet billede. Eller evt omvendt hvis hvid nu er fasen.
Den røde og grå skal blot have en endehætte.
Ja det er rigtigt og, hvis den røde bare er en lus, kan den fjernes.

fase
Jeg synes at det er den røde der er fase. Hvis det er den der kommer via den anden afbryder nede fra stikkontakt så har jeg ret, og det er rød der er fase og som skal i L i dæmper. 
Så har du en korrespondance tænding ( kan tændes 2 steder) på det lampested du arbejder med. Her hvid så tændledning og skal i Klemme med bølgelinje. Sort og grå får hver sin samlemuffe. 
Der er så en anden kontakt som også kan tænde lyset. Den afmonterer du og sætter hvid ledning i samlemuffe (hvis der er de samme farver ( sort og hvid) 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Dobbeltkontakten nedenunder har rigtig nok en rød ledning som fører op i den øverste dobbeltkontakt. Samt en ekstra rød og en sort ledning isat.
Jeg må prøve mig frem, om det er sort eller rød som er fasen 😊
Annonce
Den røde fortsætter nedad med en brun. Hvis den går i stikkontakt så er du sikker på at det er fase. ( altså den røde. )
Har du en stump brun ledning så ville det være godt at udskifte den, så har man ikke den tvivl næste gang. . 

Du har to dobbelte korrespondanceafbrydere. Det er den øverste, det drejer sig om. Det ser ud som om, de er brugt som enpolede afbrydere. Så er den røde fasen og den sorte eller hvide tændledning. Det er svært at se om de sidder i samme klemme Jeg har forstørret det lidt op.

fase
Fabrin" Du skal se på alle billeder. Det fremgår at den hvide sidder yderst, og den sorte i "skinne". Altså en B korrespondance med den sorte som korrespondance ledning, og hvid som tændledning 

Vil lige sige mange tak 🙏🏻 Det fungerede i første huk med rød og hvid ledning. Fantastisk hjælp fra jer der sidder og deler jeres viden 👏🏼
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis