Dørkarm med bundstykke, opklodsning og montering

Jeg skal montere nye døre og ved alle tre, er der niveauforskel mellem de to rum. Dvs bundstykket skal klodses op.
I de videoer jeg har set, monteres dørkarmen først og derefter bundstykke. Men på mine dørkarme, er det meningen at bundstykke og karmstykker skrues sammen.

Skal jeg så lave opklodsning af det hele sat sammen før karmen skrues fast i siderne?
Eller skal jeg lade være med at montere bundstykket (der skrues fra ydersiden af karmen ind i bundstykket)  på karmen? 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du klodser bundstykke og karm op i det ønskede niveau. Sæt et par kiler mellem mur og karm indtil du har skruet karmen fast. Du skruer karmen fast i hængselsiden først hænger døren på og justerer resten af karmen så der er lige meget luft rundt om døren. Skru karmens anden side fast.

fase
Tak, er trækiler bedre end luftpuder (de fås rimeligt billigt)?
Det er lige meget hvad du bruger, blot døres holdes på plads. Kiler skal kun være ud for topstykke og bundstykke, ellers presser du sider ind. Brug de "moderne " karmskruer, som danner gevind både i karm og mur. Det kan være godt at opklodse midt på bundstykke, så denne ikke buer nedad hvis nogen træder på den. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kiler i plast eller træ har den fordel, at du kan lade dem sidde og støtte karmen, hvor du skruer karmen fast. du kan selvfølgelig også bruge luftpuder, som selvfølgelig ikke bliver siddende.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis