Udlufte/gennemskylle gulvvarmekredsene

Hej alle 👋

Jeg har gulvvarme, og Ă©t omrĂ„de i huset bliver ikke lĂŠngere varmt. Sidste gang en VVS’er var her, lĂžste han problemet ved at udlufte/gennemskylle gulvvarmekredsene. Det er nu andet Ă„r i trĂŠk, jeg fĂ„r nogen ud til det, selvom det virker som et 15-minutters job, sĂ„ denne gang vil jeg gerne prĂžve selv.

Sidst tog jeg nogle noter og kunne selv Þge trykket ved at Äbne den sorte ventil, som sidder forbundet til pÄfyldnings-/tÞmmeventilen pÄ returforderen, og derefter Äbne selve pÄfyldnings-/tÞmmeventilen.

Det, jeg mangler nu, er en trin-for-trin forklaring pÄ, hvordan man udlufter/gennemskyller de enkelte kredse. Jeg har set en del videoer pÄ YouTube, men ingen af dem viser et manifold, der ligner mit.

Er der nogen, der kan hjĂŠlpe med en begynder-venlig vejledning ud fra foto/video af mit manifold?

Video:
https://www.youtube.com/shorts/9vRUkA5t1Xs

PĂ„ forhĂ„nd tak 🙏

10 svar
 FÞlg trÄden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du hus i 2 plan - hvor der kan stÄ lodrette luftstrenge ?

Ellers er det nok kun en ventil der hĂŠnger.
Thomas_Mygind skrev den 09-01-2026 10:33:48

Har du hus i 2 plan - hvor der kan stÄ lodrette luftstrenge ?

Ellers er det nok kun en ventil der hĂŠnger.

Nej, mit hus har kun Ă©n etage.

Har du prĂžvet at tage telestaterne af og motionere ventilerne ?
Hvis ikke Thomas Myginds forslag virker. 
Du gennemskyller pĂ„ fĂžlgende mĂ„de: 
Du lukker  for den rĂžde og blĂ„ ventil i hĂžjre side, sĂ„ du ikke har forbindelse til fyr eller fjernvarme. 
Du sĂŠtter rumtermostater pĂ„ 10 grader sĂ„  telestater lukkes, UNDTAGEN i det rum du har mistanke til, her stiller du 40 grader sĂ„ du sikrer dig at telestat Ă„bner.  
Mon ikke den lÞse slange Þverst til venstre er til pÄfyldning af vand, det gÄr jeg ud fra.
Tilsvarende nederst sĂŠtter du en haveslange pĂ„. Denne gĂ„r hen i en spand som er placeret over et aflĂžb. 
SĂ„ Ă„bner for de 2 haner i hver ende af pĂ„fyldning ( jeg kan ikke se den anden ende) samt for hanen ved haveslangen. 
Der vil nu lÞbe vand igennem den ene gulvvarme kreds og ud i din spand, Spanden lÞber over, men du kan stadig observere luft bobler. NÄr de aftager fortsÊtter du nogle minutter endnu.
Vil du gennemskylle flere sÄ kommer den termostat lige ar arbejdet med ned pÄ 10 grader og en anden op pÄ 40. Da telestater er lidt trÊge sÄ vent gerne 2-3 minutter med det sidste.
Lukker ved haveslange og pĂ„ fyldning. Åbner den rĂžde og blĂ„ ventil og stiller alle termostater pĂ„ 22 grader ?  igen 
​

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Thomas_Mygind skrev den 09-01-2026 14:37:47

Har du prĂžvet at tage telestaterne af og motionere ventilerne ?

Det kolde omrÄde er i kÞkkenet, som svarer til den sidste aktuator til hÞjre. Jeg fjernede aktuatoren og trykkede pinnen ned for at tjekke, om den sad fast. Pinnen bevÊgede sig ned, nÄr jeg trykkede pÄ den, sÄ jeg gÄr ud fra, at den fungerer som den skal.
Jeg lavede ogsÄ en test, hvor jeg byttede rundt pÄ de to sidste aktuatorer. Det andet billede er taget dagen efter byttet. Som du kan se, blev kÞkkenomrÄdet (den sidste aktuator) varmt, men to andre omrÄder blev kolde (den 2. og 4. sidste aktuator). Jeg har nu sat dem tilbage, som de var.
HjĂŠlper dette med at identificere problemet? Er der andre tests, du vil anbefale?
Jeg havde et lignende problem for en mÄned siden og troede dengang, at aktuatoren var defekt. Jeg kÞbte en ny og installerede den, men det endte med, at det samme problem opstod i et andet omrÄde.

Annonce
ev elmand skrev den 09-01-2026 18:02:41

Hvis ikke Thomas Myginds forslag virker. 
Du gennemskyller pĂ„ fĂžlgende mĂ„de: 
Du lukker  for den rĂžde og blĂ„ ventil i hĂžjre side, sĂ„ du ikke har forbindelse til fyr eller fjernvarme. 
Du sĂŠtter rumtermostater pĂ„ 10 grader sĂ„  telestater lukkes, UNDTAGEN i det rum du har mistanke til, her stiller du 40 grader sĂ„ du sikrer dig at telestat Ă„bner.  
Mon ikke den lÞse slange Þverst til venstre er til pÄfyldning af vand, det gÄr jeg ud fra.
Tilsvarende nederst sĂŠtter du en haveslange pĂ„. Denne gĂ„r hen i en spand som er placeret over et aflĂžb. 
SĂ„ Ă„bner for de 2 haner i hver ende af pĂ„fyldning ( jeg kan ikke se den anden ende) samt for hanen ved haveslangen. 
Der vil nu lÞbe vand igennem den ene gulvvarme kreds og ud i din spand, Spanden lÞber over, men du kan stadig observere luft bobler. NÄr de aftager fortsÊtter du nogle minutter endnu.
Vil du gennemskylle flere sÄ kommer den termostat lige ar arbejdet med ned pÄ 10 grader og en anden op pÄ 40. Da telestater er lidt trÊge sÄ vent gerne 2-3 minutter med det sidste.
Lukker ved haveslange og pĂ„ fyldning. Åbner den rĂžde og blĂ„ ventil og stiller alle termostater pĂ„ 22 grader ?  igen 

Tak min ven for den detaljerede vejledning. Jeg prÞver det af, sÄ snart jeg kan i lÞbet af ugen. Jeg deler nok lige nogle billeder her fÞrst for at vÊre sikker pÄ, at jeg identificerer de rigtige dele. HÄber det er okay.

Hvis dit kĂžkkenomrĂ„de kan blive varm med en anden Telestater ( Aktuator)  sĂ„ er det ikke luft i systemet der driller. 
NĂ„r du bytter Telestater sĂ„ kan du ikke regne med noget som helst. De er jo programmeret til en bestemt  rumtermostat. SĂ„ de vil kalde pĂ„ varme i et andet rum end den telestat som Ă„bner. 
Det bedste er at tage telestat af og trykke stiften ned (som du har prÞvet) MEN se om stiften umiddelbart kommer op igen, Og om rummet bliver varmt nÄr telestat er afmonteret ( stiften er oppe ).
SÄ skal du have testet om dine telestater sidder rigtig, og om de er mÊrket korrekt op. AltsÄ om de tilhÞrer det rum som du tror.
Du skruer en rum termostat ned pĂ„ 10 gr. ser efter om telestat lukker, skruer op pĂ„ 40 grader og ser efter om der Ă„bnes. Det kan du se i lĂžbet af fĂ„ minutter. SĂ„ skruer den samme termostat ned pĂ„ 10 grader og mĂŠrker efter nĂŠste dag om der bliver koldt i det rum du forventer. SĂŠt mĂŠrke pĂ„ rĂžr og telestat hvor den hĂžrer hjemme. SĂ„ gentager du for det nĂŠste rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
https://www.youtube.com/shorts/we7eETjbjU8

Jeg fjernede telestater og trykkede pÄ stiften. Kan du se i videoen, om du synes, det er fint, hvor hurtigt den kommer tilbage? Jeg bruger fuldt tryk, stiften gÄr ikke helt ned. Er det sÄdan, det skal virke?

Efter jeg fjernede telestateren, indsÄ jeg, at flowmÄleren skifter fra 0 til 1 (se billede). Jeg gÊtter pÄ, at rummet (kÞkkenet) bliver varmt nu. Kan jeg lade det stÄ uden telestateren i lÞbet af dagen for at teste det? Jeg har ogsÄ vedhÊftet et billede af bunden af aktuatoren (se billede).

Jeg har ikke ĂŠndret noget i termostaterne indtil videre og har ikke forsĂžgt at fjerne luft.

Hvad er de nĂŠste trin nu?

Tak indtil videre for din opmĂŠrksomhed.
Det ser helt alm. ud pÄ din video.
Hvis du holde de andre kredse lukket - kommer der sÄ varme i slangen - sÄ ventilen er Äben (stiften oppe) ?
Du kan sagtens lade en ventil stÄ uden aktuator en dag, det svarer til at skrue termostaten hÞjt op.

Som andre skriver tyder det pÄ at problemet intet har med udluftning eller rensning at gÞre. Problemer der gentager sig, skyldes ofte at det ikke er blevet lÞst fÞrste gang, men blot det, at der har vÊret rodet med det, giver en midlertidig lÞsning.

Den sidste telestat virker mĂ„ske ikke ordentligt. NĂ„r du bytter og begge termostater er skruet hĂžjt op, skal begge Ă„bne. Åbner kun den samme telestat efter at der er byttet, er der fejl pĂ„ telestat eller udgang pĂ„ styring. Hvis den rĂžde visning kun flytter sig lidt i forhold til andre er telestaten defekt. Hvis den slet ikke flytter sig, kan fejlen bĂ„de vĂŠre pĂ„ telestat og styring.
 FÞlg trÄden
Vil du vĂŠre med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og fÄ fordele

Deltag i forummet, stil spÞrgsmÄl og svar andre

Favoritmarkér spÊndende indlÊg

FÊrre reklamer, nÄr du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis