Hjælp mig til at forstå min brændeovn

Jeg har haft brændeovn i mange år og har været glad for det.
Jeg har så for et år siden flyttet til et nyt hus med en anden brændeovn end den jeg er vant til.

Den nye brændeovn har jeg svært ved at forstå. Jeg ved ikke, om den bare er "anderledes" eller om jeg bruger den forkert.

Her er hvad jeg oplever.

For det første er det svært at holde liv i den. Jeg skal have spjældet helt åbent eller næsten helt åbent hele tiden - ellers går ilden ud.
Det gør selvfølgelig, at den æder igennem en hel stor kurv brænde meget hurtigt. Hvis jeg skal fyre en hel dag, så skal jeg nok bruge 3-4 hele brændekurve (store kurve - ca. hvad en voksen mand lige kan bære).

Jeg fyrer fortrinsvis med nåletræ, fordi det lige er det jeg har. Men jeg har også prøvet med forskelligt løvtræ.

Jeg synes også at ilden brændet noget "uroligt". Det virker som om der strømmer for meget luft ind. Selv når spjældet er halvlukket. Se video. På videoen er spjældet åbnet ca. 50 %.

Generelt virker det også som om ovnen ikke varmer særligt meget. Min tidligere brændeovn var noget mindre men varmede faktisk huset meget mere om end denne.

En anden ting: ruden soder meget meget let til.

En gang imellem kunne ruden i min gamle brændeovn også godt finde på at sode til. Men det var ofte kun noget der skete hvis den ikke fik ilt nok. Det var sjældent.
På den nye ovn soder ovnen til nærmest altid. ​

Kand er være noget galt med den?

Video:
https://streamable.com/l8o508

Brændeovnen er en Contura af typen 500-series
https://www.contura.eu/en-gb/stove-collection/stove-series/contura-500-style 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lidt mere info: vermiculite stenene er intakte.

Skorstensfejeren har ikke haft nogen bemærkninger om sod i skorstenen eller lign.

Jeg har ikke haft spurgt ham om de ting jeg har beskrevet her. Men det vil jeg naturligvis gøre næste gang han kommer. Men det er først ved slutning af fyringssæsonen.

Kan der simpelthen være for meget sug i skorstenen sådan at den trækker varmen ud af ovnen og gør at træet brænder for hurtigt?

Ud fra videoen så ser det ud til at du har relativt lidt brænde i ovnen og at luftflowet er for højt. Ser ud til at der er meget luft omkring brændet - så det køles for hurtigt af. 

Når brændet er blevet varmt og det brænder godt - så burde du kunne skrue ned for luften.

Prøv evt. at stable brændet ovre i siden før optænding.
Thomas_Mygind skrev den 09-01-2026 10:46:21

Ud fra videoen så ser det ud til at du har relativt lidt brænde i ovnen og at luftflowet er for højt. Ser ud til at der er meget luft omkring brændet - så det køles for hurtigt af.

Når brændet er blevet varmt og det brænder godt - så burde du kunne skrue ned for luften.

Prøv evt. at stable brændet ovre i siden før optænding.

Det er et ret stor brændkammer i denne ovn. På videoen er der 3 stykker brænde på tykkelse med en underarm. Er det for lidt brænde?

Jeg er enig i at jeg burde kunne skrue ned for luften når brændet er varmt. Men det er desværre der jeg så oplever at ovnen nærmest går ud....

Jeg tror ikke helt jeg forstår hvad du mener med at jeg skal stable brændet ovre i siden?

Mit bud er at de meget urolige flammer tyder på at luften kommer nedefra. I følge denne video
https://www.youtube.com/watch?v=88qmqVRSwfs    (fra ca. 18 sekunder)
er der noget automatik, der skifter luftstrømmen, når ovnen er varm. Har du mulighed for at tjekke om det virker?

På min 3 år gamle Aduro skal jeg trække i et håndtag for at ekstra luft nedefra. Den lukker automatisk efter nogle minutter. De urolige flammer på din video, ligner flammerne i min ovn, når jeg lige har trukket i håndtaget. Ideen er, at der skal være rigeligt med luft fra neden til at starte ovnen, men der skal lukkes for luften fra bunden, når ovnen er i gang. Det er for at få en mere effektiv forbrænding, så varmen ikke forsvinder op ad skorstenen.

Annonce
Hvis du stabler ovre i siden så kan du koncentrerer varmen mere, da det ikke stråler/ventilere væk. Så kommer varmen mere ind i brændet - så det pyrolisere bedre.
Hvis det er det er en ny brændeovn, burde det ikke være nødvendigt at bekymre sig om at få brænde ud i siderne. Ovnen kun kan blive godkendt hvis den kan lave en god forbrænding, og derfor lavet til ikke at sende masser af luft ind under brændet, når den er kommet ordentligt i gang. 
GodeVen skrev den 09-01-2026 12:50:15

Hvis det er det er en ny brændeovn, burde det ikke være nødvendigt at bekymre sig om at få brænde ud i siderne. Ovnen kun kan blive godkendt hvis den kan lave en god forbrænding, og derfor lavet til ikke at sende masser af luft ind under brændet, når den er kommet ordentligt i gang.  
Det er jeg ikke enig i.
Alle ovne kan fyres forkert, og stiller forskellige krav. Der kan indføres for lidt eller for meget brænde, både i optændingsfasen og senere. For lidt eller for meget luft, også i begge faser(hvilket kan give sodet glas). Forkert brænde, både art(inkl. affaldstræ)(har set trådstarter mest bruger fyr), tykkelser og andet.
For lidt luft forekommer bl.a. pga. at moderne huse er tætte, hvilket er et problem ifm kørende emhætter. Dette kan bl.a. rettes ved luftkanaler direkte udefra til ovnen.
Første råd er derfor at læse fabrikantens brugsanvisning, da seriøse fabrikanter kender deres egne ovne.
Ved at læse om Contura 500 serien kan man bl.a. opdage at fabrikanten i forbindelse fyringsanvisninger skelner mellem dem fra før 1.3.2019 og de senere(510 etc.). Læs mere heromkring.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis