Fugning mellem gulvbrædder, sliptape, 2-punkts binding

Jeg er blevet lidt forvirret over fugning mellem gulvbrædder (trægulv) og håber at nogle her kan afklare :) Jeg bruger Danalim Gulvfuge 533 til at fuge sprækker mellem gulvbrædder. Så vidt jeg forstår, så ville den bedste metode være at bruge sliptape i bunden af sprækkerne, således at man får en 2-punkts binding (kun i siderne) og ikke binder i bunden med en 3-punkts binding. Det ville medføre at trægulvet kan trække sig sammen og udvide sig over tid, og at fugen ikke binder nede i fer/not samlingen.

Jeg har ledt efter en video på nettet der demonstrerer hvordan man gør det med sliptape, men kan ingenting finde hvilket undrer mig. Tværtimod, så finder jeg enormt mange videoer ligesom disse her: https://www.youtube.com/watch?v=PqgFWqIZ3Kw - Her bruges der ingen sliptape - Tværtimod så putter han bare fugemassen direkte i. Og dette er det samme med alle andre videoer jeg finder. De eneste videoer jeg finder, hvor det er anderledes, er hvor der bruges fugebagstop, men det er ved badeværelser eller flisegulve. Jeg har svært ved at finde et godt visuelt eksempel til trægulve. Det kan undre mig, når det burde være en ret udbredt ting.

Mit trægulv er meget gammelt, så sprækkerne mellem brædderne er ikke samme bredde hele vejen. De er smalle, skæve. Når sprækkerne varierer meget, kan et stift bånd eller en tyk fugebund føles umulig at arbejde med. Jeg gad godt se, hvordan folk løste dette med trægulve. Og her undrede det mig, at på alle videoer, så benytter folk slet ikke noget sliptape overhovedet - de laver så vidt jeg kan se, alle 3-punkt bindinger. Et andet eksempel er dette: https://youtube.com/shorts/-W5SYUdn9DQ?si=3rEJ40OyJ3MOrxn9 - har jeg helt misforstået noget?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt undlade bagstop, men det holder ikke så længe før fugemassen slipper en af siderne.
Vi har et stråtækt 1850’er hus, tidligere stald, med førstesalsgulv af brede planker, de fleste med mere en 2 mm imellem. Vi har også overvejet fugning.
Jeg tænker at det vil fungere fint hvis vi undlader støvsugning nogle uger, der samler sig nemlig hurtigt støv m.m. i bunden af sprækkerne, ergo vil limen ikke binde i bunden.
Kan du ikke forsyne sprækkerne med et eller andet der gør at limen ikke binder på fer eller x?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Tænker jo bredere fugen er jo vigtigere er det med sliptape, det smalleste sliptape danalim laver er 4 mm, nok beregnet til "skibsplanke gulv ? "

Skære du mellemrummene op til en ens bredde, findes der anden type tape ned til 1,5 mm i bredden, tape typen er ikke så vigtig bare den skaber en dårlig vedhæftning. Link

Vi prøver igen, i morgen --
Det er fristende at undlade at støvsuge, og så lade skidt fungerer som bagstop.

Problemet er bare, at under fugningen er der stor risiko for at der presset skidt op til overfladen. Uden at gå i detaljer vil jeg stærkt fraråde den løsning.

Jeg laver ikke fejl - jeg opdager bare nye måder hvordan en opgave ikke skal løses. 

Er bagstoppet en udfordring, ville jeg hellere rense fugen grundigt også leve med at det færdige resultat ikke er 100% Top Dollar.
Ja, det gør mig egentlig ikke noget at resultatet ikke er helt Top Dollar. Det er jo gamle gulve, så det behøver ikke at ligne Da Vinci. Det er OK hvis det ligner lidt Picasso hist og her.
Min tanke med at bruge sliptape var fordi jeg var bekymret for, om træbjælkerne i gulvet kunne flække over tid, når fugemassen hæfter på begge sider af brædderne og på bunden (f.eks. på fer/not eller underlaget), dvs. at den ikke kan strække sig frit. Jeg var så endvidere bekymret for at hvis vedhæftningen til træet er stærkere end træets egne fibre, at så kunne træet flække langs årerne for at give plads til bevægelsen.
Men hvis Danalim gulvfuge bare slipper lidt i siderne i stedet, så er det egentlig OK med mig. Det bliver aldrig 100% perfekt alligevel. Så undlader jeg bare at vaske gulve med alt for meget vand, så vandet ikke løber ned i sprækkerne og under gulvet og danner fugt dernede. Kan bare vaske gulv med en oprevet klud.
De nuværende fuger er i hvert fald helt vaporerede og opløste, så det er uanset hvad bedre at jeg fuger på ny, også om det slipper lidt i siderne senere. Så længe at træbjælkerne ikke flækker, når træet arbejder i fer/not samlinerne i løbet af sommeren og vinteren.

Sjovt, jeg havde egentlig også overvejet at lade støvet blive i sprækkerne og på den måde undgå, at det ville slippe. Men det lyder som om det er en dårlig ide. Jeg har også læst, at man kan bruge gavebånd og folde det som en pølse ned i sprækkerne? Ellers ville jeg forsøge mig med Danalims sliptape https://lavpris-laase.dk/hus-og-have/kemi/fugetilbehoer/dana-pe-tape-985-6mmx50m-rulle-transp-6-mm-id26644 - Måske bare til de brede fuger. For det virker helt uoverskueligt med de fuger, der både er smalle og varierer i bredden. Og så ​kan jeg måske prøve en smallere for resten. Er der en grund til, at jo bredere ​fugen er, jo vigtigere er det med sliptape?

Det er i hvert fald rart at vide, hvis nogle af jer også har lavet 3-punkt bindinger ved gulvfuge, altså ikke har brugt sliptape, og at der ikke sker katastrofer senere hen, hvor gulvet vrider sig helt ud af form når det trækker sig sammen og udvider sig over sommer og vinter. Sådan forstod jeg i hvert fald jeres kommentarer? :) Så er jeg mere rolig.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis