IPE dimention

Hej i gruppen.

Jeg jeg har lige overtaget et værksted med 5,30 meter til loftet, og vil på grund af den store lofthøjde gerne skyde et ekstra dæk ind. En såkaldt Mezzanin, der skal bruges til beboelse.

Da bygningen er i beton, er det min plan at bolte vinkelprofiler på siderne og derpå lægge IPE bjælker imellem.
Det frie spænd er 5,2 meter, og jeg tænker at lægge bjælkerne med 65 cm mellemrum, og lægge gulvspånd direkte ovenpå.

Mezzaninen bliver på ca 40 m2, og ved brug af en IPE 160, samt 40 plader gulvspånd bliver den samlede vægt ca 1755 kilo. 

Spørgsmålet er, hvilken dimention IPE skal jeg bruge? 

Jeg kender godt til beregningspeogrammet her. https://www.bygningsstaal.dk/beregner.html Men, har ikke den nødvendige erfaring til at bruge det korrekt, da jeg ikke ved hvor megen nedbøjning der er acceptabel, eller hvordan man beregner jævn fordelt last.

​Nogle gode bud?

Livet skal være sjovt :-)
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For bygningsdele er ned bøjningen, normalt 1/500 del af spændevidden..
Bevægelig boligbelastning, så vidt huskes, = 250kp/m2
 Formel for nedbøjning, med jævn fordelt belastning:
y= 5 x F(kp) x  L i 3. / 384 x  E (2,1x10 i 6. ) x I ( Inertimoment cm4 )

F.eks. IPE 160 = 869 cm4. Given IPE får, i så fald, et areal på 0,65x5,2 = 3,38m2.
Hej GSH, og tak for dit svar:
Jeg bliver nok nød til at spørge lidt mere ind til den formel du har opstillet.

For nedbøjning 1/500 del af spændevidden, som jo er 520 cm, læser jeg det som en nedbøjning på 10 mm vil være acceptabelt. Er det korrekt?

Bevægelig boligbelastning 250 kp/m2. Er det det samme som 250 kg/m2? Jeg tænker at den skal lægges oven i den egenvægt på ca 44 kg/m2 som selve konstruktionen har. Er det korrekt?

I så fald vil en IPE 160 jo ikke være kraftig nok.

Bemærk at 1/500 del i dit tilfælde er lige på max grænsen, med 1,04 cm.
Du bør, alt andet lige, vælge mindre ned bøjning, pga. evt. usikkerhed. Det kommer også, af sig selv, når du går op i størrelse.
Kp er en "teknisk/gammel" betegnelse for Kg.
Hvad med beklædning for brand på undersiden af IPE bjælkerne, kan ikke se at du har det med i din egenvægt.
Ja den samlede belastning er  = samlet egenvægt + bevægelig belastning.

• Jeg prøvede at Google bevægelig boligbelastning, og fik nedenstående svar. 

"Standard for boliger: I moderne dansk byggeri er kravet til beboelsesrum normalt 1,5 kN/m² (ca. 150 kp/m²) jf. Eurocode 1 (DS/EN 1991)."

I det fald er jeg jo på sikker grund med en IPE 160. 

Da det er et værksted, og der er tale om en mezanin der er åben i enden, har jeg valgt den mest simple løsning uden brandsikring. Men, du har en pointe i, at det vil være en god ide at medregne den, i det fald at det bliver påbudt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis