Montering af køkken (Ikea)

Hej,
Jeg skal til at montere et Ikea køkken (har ikke prøvet det før). Hertil har jeg brug for et par gode råd.

1) Fastgørelse af moduler til hinanden: Hvilke skruer bør jeg benytte til at fastgøre køkkenmodulerne til hinanden? (påtænker at bruge en 4mm x 30mm skrue med delgevind = altså en alm spånskrue) --> jeg tjekkede mit nuværende HTH køkken og her kunne jeg ikke se at modulerne var fastgjort til hinanden ved hjælp af skruer? kan de være skjult? undladt? eller fastgjort på en anden måde?
2) Sokkelben: Jeg skal have en massiv rustfri bordplade som kun er 0,5cm tyk, derfor er jeg nød til at hæve skabene mere end hvad standard ikea sokkelben kan klare --> Ikea ben = max 8 cm. Jeg har behov for 12 cm. Nu er spørgsmålet, er det bedst/nemmest blot at sætte nogle klodser under benene? ​eller købe nogle andre sokkelben der kan justeres højere? (har fundet nogle i Bauhaus der fint kan klare opgaven). Fordelen ved Ikea's ben er at der allerede er forbordet huller til benene.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sammenskruningen af skabene er fin nok. Tidligere blev der brugt nogle gennemgående maskinskruer med en speciel møtrik jeg ikke lige kan huske hvad hedder.
Mht bordplade så går det ikke at hæve skabene. For det første må din plade have en nedbukket forkant der vil spærre for lågerne. For det andet er de fleste ikeaskabe uden topplade og en stålplade skal være understøttet. Jeg vil foreslå at du lægger en passende spån eller krydsfinerplade på først og så har du også noget at lime stålpladen på.

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du bruger sådan nogle fyre, som fås i ethvert byggemarked.
Du borer igennem fra skab til skab i hullerne hvor "tappen" til hylderne skal sidde. Svjh med et 5 mm bor. 2 stk. pr skabspar er nok (foroven og forneden).

PS: sørg for at skabene flugter 100% og brug et par skruetvinger til at holde dem på plads mens du borer.
Skruerne til at holde skabene samme kommer med i pakken. Mener der er to til hvert skab, og du kan få flere i IKEA.

Sokkelbenene er noget skodplastik der går i stykker hvis du prøver at vende skabet alene. Til gengæld vil de stort set holde evigt når skabet er placeret korrekt og der er sokkelfronter på. Hvis du bruger IKEAs fronter skal de clipses på efter køkkenet er sat op. Det er ikke sikkert at Bauhausben passer til IKEAs clips, så jeg ville vælge at klodse dem op og have en stærk makker til at hjælpe med at løfte skabene når de skal vendes

Green

Med hensyn til sokkel, kan man vel stadig vælge at lave en fast sokkel, som man gjorde i gamle dage.
Tager lidt tid at lave, men når først den står der, så går det lynhurtigt med at montere skabene, da alt jo er sat i vatter i forvejen.

Kurt B. Andersen
Annonce
Har aldrig haft problemer med IKEA benene på køkkenskabene. Men det er rgitigt at man skal passe på når skabene vendes. Men når først de står går de aldrig i stykker.
Og med hensyn til vatter: hvis der også er nyt køkkengulv (fliser/kliner), så arbejder de op til et år efter lægning. Dér er de justerbare ben guld værd.

Mange tak for de gode råd - jeg er nu så småt gået igang - indtil videre går det fint, men kan ikke afvise at der bliver behov for et par råd inden jeg er helt i mål:-)

/Jakob
hej
monter et lægte på ​bagvægen, så er den vandrette linie lavet til ALLE skabene, eller ​monte'r den medfølgende ophængningsskinne ​på samme måde i den højde du ønsker.

Mvh.....dan49
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis