Fladt tag under saddeltag – hvordan lukker jeg det korrekt og udnytter eksisterende isolering?

Hej forum

Jeg har et hus fra 1968 med oprindeligt fladt tag (tagpap). For en del år siden er der lagt et saddeltag (Decra) ovenpå det flade tag, og oven på den gamle tagpap ligger der ca. 200 mm Rockwool.
Problemet er, at det oprindelige flade tag stadig er åbent og ventileret hele vejen rundt i udhænget, så der er frit gennemtræk i det flade tagrum. Isoleringen i det oprindelige flade tag (ca. 95–100 mm) er delvist sammenfaldet og ødelagt, bl.a. pga. mus gennem årene.
Der er ventilation i saddeltaget via flere taghætter, så det flade tag fungerer reelt som et ekstra, åbent hulrum uden isoleringsmæssig funktion vil jeg mene.
Mit ønske er:
  • at lukke det flade tag korrekt af, så det ikke længere står åbent mod udeklimaet
  • at kunne udnytte de 200 mm Rockwool, der allerede ligger oven på tagpappen
  • at få en løsning, der er fugt- og byggeteknisk korrekt
  • og samtidig sikre mod mus, som i dag løber rundt i det flade tag lige under loftet i huset
Mine konkrete spørgsmål:
  1. Hvad er den korrekte opbygning, når man vil lukke et gammelt fladt tag af, som ligger under et saddeltag?
  2. Skal det flade tagrum helt lukkes og gøres uventileret, når der allerede er ventilation i saddeltaget?
  3. Er det en god idé at efterisolere det flade tagrum med indblæst papiruld, eller risikerer man fugtproblemer?
  4. Hvordan løser man bedst muse- og skadedyrssikring, når man lukker konstruktionen?
  5. Er der faldgruber, jeg skal være særligt opmærksom på (dampspærre, kuldebroer, kondens)?
  6. Bør jeg få en byggesagkyndig ud?
Jeg er ikke ude efter den billigste løsning, men den rigtige og holdbare løsning.Hvis nogen har erfaringer med lignende konstruktioner (fladt tag under saddeltag), vil jeg virkelig sætte pris på input – også hvis svaret er, at jeg ikke bør isolere det flade tagrum yderligere.

Jeg har vedhæftet en række billeder.

På forhånd tak 🙏
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den konstruktion er ikke usædvanlig. 
For at starte ovenfra, Din isolering oven over tagpap er også i ret dårlig forfatning. Det er presset sammen nogen steder, samt ligger ret rodet. Så mit forslag ville være at du får ca. 100 mm løs rockwool lagt ud / indblæst.
Så har du jo et lag tagpap som så udgør dampspærre. Her er regel at det maks må ligge 1/3 inde i isolering. Så hvis du øger isolering over tagpap til 300 mm så må du isolerer maks 150 mm under.
Der skal ikke være udluftning under tagpap, det laves HELT tæt ude over ydermuren,  isolering over muren og gerne laves dampspærre som klæbes på væggen og minimum sættes fast / i klemme med en liste op under det flade tag.  
Der skal ellers ikke være dampspærre over loftet i  rummene nedenunder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Har tidligere haft et hus med samme opbygning. Når man ikke kender tilstanden på det oprindelige flade tag skal det perforeres grundigt i hvert eneste spærfag da man ellers får lavet et lukket hulrum = dobbelt dampspærre. 
Når det er gjort kan man fylde hulrummet op med isolering og etablere tæt dampspærre nedefra.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg er enig i Erik, at den elegante løsning er at lukke det flade tagrum helt af og udnytte isoleringen oven på tagpappen – men det forudsætter jo, at tagpappen reelt kan fungere som en tæt og intakt dampspærre.Mit dilemma er netop, at jeg ikke kender tilstanden på den oprindelige tagpap, og konstruktionen har været åben og ventileret i mange år, med mus og gennemtræk. Hvis der er selv mindre utætheder eller fugt i konstruktionen, risikerer man vel at indkapsle et problem ved at gøre det uventileret?
Derudover er 1/3–2/3-reglen jo kun gyldig, hvis dampspærren faktisk er placeret korrekt og er tæt – hvilket kan være svært at dokumentere i en gammel fladtagspapkonstruktion.

BOFH, jeg er helt med på pointen om risikoen for dobbelt dampspærre – den er reelt min største bekymring.Til gengæld virker løsningen med systematisk perforering af tagpappen og etablering af ny dampspærre nedefra meget indgribende og risikofyldt i praksis, især ift. tæthed, kuldebroer og omfanget af indgreb i lofter.
Jeg står derfor lidt mellem:
  • en lukket, uventileret løsning, som kræver høj sikkerhed for tæt tagpap,
  • og en mere invasiv løsning, som reducerer fugtrisikoen, men til gengæld er omfattende og dyr.
Inden jeg gør noget, hælder jeg derfor til, at konstruktionen bør åbnes lokalt i et par spærfag, så man reelt kan vurdere:
  • tagpappens tilstand
  • evt. fugt/råd/skimmel
  • om den eksisterende isolering skal fjernes helt

piopakk skrev den 09-01-2026 10:05:01

Inden jeg gør noget, hælder jeg derfor til, at konstruktionen bør åbnes lokalt i et par spærfag, så man reelt kan vurdere:
  • tagpappens tilstand
  • evt. fugt/råd/skimmel
  • om den eksisterende isolering skal fjernes helt

Enig, undertegnede var også nødt til først at skære det gamle pladegulv op da der var 1. sal på huset. I dit tilfælde vil det ssv kunne begrænse sig til at flytte eksisterende isolering til side et spærfag ad gangen.

I mit tilfælde var det oprindelige tag (built-up med småsten) i vid udstrækning intakt (=tæt) hvilket var det uønskede scenarie så det endte med stikspade til at brække det op i nogle stykker og fragtet ned med spande...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

1/3 / 2/3 reglen gælder uanset hvilken form for dampspærre du har, derfor den begrænsede isolering under det flade tag. Hvis du ikke isolerer yderligere over taget så må tilsvarende reducere under.
Min anbefaling til mere isolering over kommer ud fra billede af "rodet" isolering . Der skal så IKKE dampspærre i forbindelse med loftet, kun ude ved kanten hvor du tætner. På den måde har du ikke dobbelt dampspærre og indelukket rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis