Monteret nye rør - input

Hej med jer,

Jeg har monteret nye kobber rør og rustfristål rør i bryggers, renoveret en del for en måned siden. Stadig i ny læringsfase.

Det er blevet til rigtig mange samlinger via. presse og alt er tæt, intet dryp.

Øvelse gør mester. Jeg har 3 samlinger som er helt tætte, men vil høre om de er godkendte i jeres verden, da jeg ikke forstår hvordan pres fittings fungerer helt med kraven.

De 2 rustfri stål fik jeg gjort noget kraven flad, men presset godt. Kobber presningen, der fik jeg klemt/fast lidt meget på det runde stykke/kraven og selve bøjningen. 

Stadig tæt, men ville I lave de 3 samlinger om, risiko for at dryppe om noget tid? Det er Geberit.

Tak på forhånd.

Mvh. Niklas
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner at du ikke har brugt det rigtige presseværktøj, det ser ud som om den O-ring som skal skabe tætningen er presset ud..

Så skal du passe på med at blande kobber, rustfrit og messing, der kan komme tæringer der giver utætheder.

Vi prøver igen, i morgen --
Er det pakning der er kommet ud eller er det opmærkning med sort tusch ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-01-2026 23:04:08

Er det pakning der er kommet ud eller er det opmærkning med sort tusch ?

Tror du har ret i noget er sort tusch..

Men synes denne samling ligner O-ringen er klemt lidt ud, samt det sorte her er en skygge...

Vi prøver igen, i morgen --
Hej med jer,

Tusinde tak for jeres hurtige svar.

Bruger det rigtige geberit presse værktøj, alle de andre samlinger er presset korrekt. Ved ikke om jeg fik holdt værktøjet skævt eller hvad der skete på de 3 fittings.

Det er skygge og ikke o-ringen man kan se.

Når det har været tæt i en måned, tænker I så at der er risiko for at det kan blive utæt? Og ville I mene at alle 3 fittings skal laves om? Holder jo
ikke hele tiden øje med om det drypper, men tørt indtil videre.

Ligesom kobber delen og den anden rustfristål fitting, hvor kraven er blevet mast, O-ringene er ikke hoppet ud.

Mvh. Niklas 
Du kunne jo trykprøve dine rør med 10 bar, som det anbefales at gøre. 

Søren O
Annonce
Hej Søren,

Tak for svar.

Det er tæt lige nu. Så det var egentlig hvis man kunne sige noget om, om man tror på at de tre samlinger holder ud fra hvordan de tre fittings er presset omkring o-ring + metal/krave del. Altså det ren visuelle.

Hvis en vvs’er havde lavet det for en, og det er tæt - man ville måske først få det fixet, hvis det bliver utæt og begynder at dryppe på et tidpunkt?

Hvor den ene rustfristål fitting er den værst pressede, men åbenbart stadig tæt.

Mvh. Niklas
Ved at trykprøve mindsker du risikoen markant for at der senere opstår problemer.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis