Oliemåler på oliefyr

Hej alle sammen, 

Min første post her på lav-det-selv.

Jeg har et sommerhus med oliefyr, som skal til at lejes ud. I den forbindelse stiller udlejningsbureauet krav om, at lejerne kan afmåle olieforbruget. Det er altid foregået på den måde, at jeg brugte en målepind, som blev stukket ned i den nedgravede olietank, men den metode er ikke god nok for udlejningsbureauet. Det skal være sådan, at lejerne let kan foretage en aflæsning på en lille skærm eller lignende. 

Hvilke muligheder har man i min situation? Olietanken er som sagt nedgravet. 
Jeg er naturligvis opmærksom på, at flere og flere opgiver deres gamle oliefyr til fordel for f.eks. en varmepumpe og tænker i den forbindelse om der mon ikke må findes en masse skrottede reservedele fra aftjente oliefyr, som skulle kunne rekvireres til min fordel? 

Mange tak for at have læst med. Jeg håber på svar der kan hjælpe mig til en billig løsning. Det lokale VVS-firma lod forstå at en ny aflæser ville koste i omegnen af 6000 kr. 

Der er kun et rør, der stikker op fra olietank. Olietanken er på 2400 liter. 

Nedenfor et par billeder af oliefyr og af udendørs påfyldningsrør. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mest enkle ville være at montere en timetæller over magnetventilen til oliefyrs brænder. Den skal så “kalibreres”, så man ved hvor meget olie der bruges pr. time. En hurtig metode er at frakoble jordtanken, og så suge fra en dunk (f.eks. 20 ltr). Lidt mere nøjagtig ved at regne på min. 1500 ltr. fra jordtanken. Ved ikke om udlejnings selskabet accepterer metoden, da det bygger på tillid. En rigtig oliemåler viser direkte forbruget, men resultatet v8l blive det samme.

Søren O
I mulighed er indirekte måling:
Måle tid, via time/minuttæller, hvor meget oliefyret kører.
Given oliedysse har normalt et tryk/forbrugs skema, hvor forbruget for givet tryk kan aflæses.
Ud fra tiden omregnes olieforbruget via dyse størrelse og tryk fra oliepumpen.
Når dette er aflæst, en gang, har man også forbruger pr. minutter og timer fremover.
Over tid kan dette kontrolleres med forbruget fra tanken.
Eller som Søren O ovenfor har skrevet via en f.eks. 20 L beholder, samtidig med mit indlæg.
En direkte oliemåler vil være at skyde "høns med kanoner"
En oliemåler skal også i så fald kalibreres

Jeg har monteret en timetæller på mit oliefyr, så jeg slipper for at gå ud og måle i tanken, det virker perfekt..

Men som nævnt længere oppe i tråden, skal det være sammen med magnetventilen på fyret, ellers køre tælleren når fyret blæser inden det tænder, eller venter på at forvarmen er kommet op i temperatur.

Mit fyr bruger 2,06 liter i timen det er en 1.6 kg dyse der sidder i fyret  det burde egentlig være 1.89 liter, så trykket på pumpen er sandsynligvis justeret lidt op i tryk.

Endelig kunne du jo få monteret en flowmåler

Vi prøver igen, i morgen --
Den måler der monteres på tanken er slet ikke præcis nok. I øvrigt er den beregnet til ovale tanke, som har paralle sider. Så skalaen er liniær.
Din jordtank er sikkert rund og der indeholder 10 cm olie mange flere liter midt på tanken ( den tykke del) end det gør i bund og top. 
Søg på google flowmåler Fyringssolie
Her et eksempel LINK    

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Tak for alle svarene. En flowmåler lyder som en god idé. Har nu spurgt det lokale VVS-firma om hvad sådan noget vil koste at få sat op. 
Du skal lige tjekke om de kan måle så lille en gennemstrømning. Jeg fandt også nogle med 1`` rør og de kunne måle fra 20 . 70 l / minut. Og et er jo langt over oliefyrets forbrug. På siden jeg har link til, ser jeg ikke noget omring min / maks forbrug.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Kikkede også lidt efter flowmålere typisk er de til en del liter pr minut, eller højt tryk, fandt  en flow sensor der kunne bruges, men så kræver det en plc eller lignende for at aflæse den.

Så en timetæller vil være den billigste løsning, og efter min erfaring også ganske pålidelig..

Vi prøver igen, i morgen --
Det er især et lille flow, der kan være en udfordring for en måler. Det mindste flow et instrument kan måle benævnes ofte Q1. Et mindre flow bliver registreret som 0. Da et fyr bruger en næsten konstant mængde olie når det kører, skal man sikre sig at Q1 er mindre end hvad fyret bruger, hvis det kører konstant i en time.  

Flow hastigheder lige over Q1 måles ikke så nøjagtigt som højere flowhastigheder. Den laveste flowhastighed, hvor nøjagtigheden er god, kaldes Q2. Så det ideelle er at få en måler, hvor Q2 er lavere end fyrets konstante forbrug.

Hvis fyret har en form for returflow, er det vigtigt at måleren bliver sat det rigtige sted.
Det endte med at blive en flowmåler, som den lokale VVS'er havde på lager. Den virker til at fungere som den skal. Atter tak for alle svarene. 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis