Tætningsliste til ældre hoveddør

Hej
Jeg har en ældre hoveddør, som er lidt utæt. Der sidder i siden af dørkarmen en metal tætningsliste, som jeg er usikker på, om og hvordan jeg udskifter. Der findes så mange forskellige tætningslister, at det er lidt forvirrende. Den sidder kun i siden, ikke noget i modsatte side, top eller bund. 
Jeg har vedhæftet billede nedenfor. Jeg har engang forsøgt at lime en anden liste ind bagved, men jeg ved ikke hvor meget det virker. 
Målet er, at få tætnet døren hele vejen rundt.
Er der nogen proffer som ved hvordan det skal håndteres?

Vh Anders
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den metalskinne ligner noget der er eftermonteret. Er der ikke en "rigtig" tætnings liste af gummi eller plastik bag? I så fald er det den, der skal skiftes. 
Hvis det er en gammel dør med direkte anslag (træ mod træ) er du nødt til først at undersøge om der er plads til en tætningsliste når døren lukker. Du kan teste forskellige steder med elefantsnot/modellervoks eller lignende for at se hvor meget det presses sammen.
Hvis resultatet er et snit under 3mm bliver det meget svært at lukke døren bagefter da der er en nedre grænse for hvor meget en tætningsliste kan komprimeres, dvs så er man nødt til at fjerne noget materiale et sted for at lave plads til listen. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg vil mene er det er en tætningsliste som den røde pil peger på.
Hvis det er en tætningsliste, er det den, der skal skiftes.
Det er ikke godt med tætningslister flere steder i en dørkarm. Det kan give fugtlommer. Så den skal skiftes. Til nøds kan man sætte en ovenpå, men det bliver næppe holdbart.

Der er stor sandsynlighed for at listen sider i en falds, så listen er en specialliste. 
GodeVen skrev den 06-01-2026 13:08:43

Jeg vil mene er det er en tætningsliste som den røde pil peger på.
Hvis det er en tætningsliste, er det den, der skal skiftes.
Det er ikke godt med tætningslister flere steder i en dørkarm. Det kan give fugtlommer. Så den skal skiftes. Til nøds kan man sætte en ovenpå, men det bliver næppe holdbart.

Der er stor sandsynlighed for at listen sider i en falds, så listen er en specialliste. 

Da vi overtog huset, var der kun metal listen monteret. Jeg har så senere forsøgt/mislykket med at montere en tætningsliste hele vejen rundt, også bagved den metal listen. Nu er tætningslisten så gået i stykker i bunden, og så ville jeg skifte hele vejen rundt. Så kom jeg igen i tanke om, hvad jeg mon skal gøre med den metal liste. 

Kan jeg bare fjerne den med koben/skruetrækker eller lignende, eller bør jeg lade den blive siddende? Google har desværre ikke hjulpet mig meget. Jeg kan se der er noget der hedder "klammelister" ​som ligner lidt, men det er så i gummi

Vh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis