Genboring i beton

Hej Lav-det-selv,

I en lidt hastig beslutning op til nytår valgte jeg at montere et TV med nogle 8x40 mm rawlplugs i en væg jeg håbede var bestandig beton. Med en SDS borehammer og 10 minutter smed jeg 8 huller, i væggen og kunne derefter konstatere betonen var åbnet mere end 8mm og det blev værken snore lige eller særligt betrykkende. Problemet er TV'et helst ikke skal rykkes derfor vil jeg forsøge at genbore hullerne.

Plan A:
Bor Hullerne op til 40 x 10-12mm. Fyld Dana Concrete Fix i. Bor efter med en til et 80x8mm (den orginally størrelse fra fabrikanten) hul og smid nye rawlplugs i.

Plan B: 
Bor Hullerne op til 60 x 10-12mm. Fyld med epoxy og kom nogle M6 bolte i beslaget kan monteres på.

Hvad ville i gøre? har i en nemmere bedre plan C? Og hvorfor kan jeg tilsyn landene ikke finde ud af at bore et hul i den rigtige dimension?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har lige været ude i en lignende problematik, jeg brugte noget ankermasse som jeg fyldte i hullerne (husk at få alt støvet blæst ud) Så trykkede jeg bare rawpluksene ind i ankermassen, det fungerede perfekt..

Vi prøver igen, i morgen --
Borede du dem større så du kunne justere?
Hvis du ikke evnede at bore hullerne rigtigt i første omgang, hvad får dig så til at tro det lykkes anden gang?

Et moderne tv vejer så lidt at 4 skruer er rigeligt, så lim 4 6mm gevindstænger i de huller du har boret med forankringslim.

Selvbygger med stort S. 
VHJ skrev den 05-01-2026 15:59:12

Borede du dem større så du kunne justere?

Nej placeringen var ok, men bare for store...

Vi prøver igen, i morgen --
Fyld huller hårdt ud med træ tandstikker, eller tilpassede trætøjklemmer, og skrue dit beslag op så det passer. 
Du starter med 1 skrue som spændes fast, og skruer så de andre i når vaterpas har "godkendt" placering 
Der blev også sat døre i osv. før rawplug blev opfundet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Hvis du ikke evnede at bore hullerne rigtigt i første omgang, hvad får dig så til at tro det lykkes anden gang?
Der stod også i originalt inlæg at jeg sægte råd på det (:

Et moderne tv vejer så lidt at 4 skruer er rigeligt
34 kg med lim?
Fyld huller hårdt ud med træ tandstikker, eller tilpassede trætøjklemmer, og skrue dit beslag op så det passer. 
Det vil jeg så gøre (:

Plørehuller opstår når man bruger en borehammer forkert. Det sker når borehammeren kører før hullet bores.
Rigtigt er:
Efter opmåling og mærkning slår man en fordybning i betonen med en kraftig kørner.
Derefter trykker man SDS boret ind i fordybningen med rigtigt tryk-16, gerne med skulderen til pressehjælp bag borehammeren. Skridsikre sko er nødvendige :)
Først da startes maskinen. Så kører boret ind i betonen som i smør og laver et fint, glat hul.

Tusind tak (: jeg vil huske det med skoene og anskaffe en billig kørner.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også