Opgradering af gulvvarme fra 2005

Hej LDS forum,

Jeg har et hus fra 2005 der opvarmes med gulvvarme. Det oprindelige system er fra Wirsbo, har 10 strenge og fortrådede Cosy termostater. Desværre begynder flere af primært termostaterne at fejle. Jeg har tidligere skiftet 2 termostater, men har nu endnu 2 der fejler og vil hellere bruge pengene på et system, der er nyere og med smartere og mere præcise termostater.

Jeg har kig på systemer fra Salus eller Danfoss og havde oprindelig tænkt mig at skifte alle telestater, kontrolboks og selvfølgelig termostaterne. Jeg har ikke vvs erfaring, men erfaring fra general mekatronik. Jeg er derfor usikker på hvad den smarteste (læs: billigst og simpleste) opgradering vil være, der som minimum giver nye termostater og den nødvendige styring. Nogen bud?

Hverken Salus eller Danfoss har telestater der passer på mit nuværende Wirsbo fordelerrør med de ventilindsatser der er brugt (nuværende er M28 gevind).

Er det nemmeste at beholde nuværende telestater, og købe 24V styring som vil passe til de nuværende/gamle Wirsbo telestater? Og så evt. skifte telestaterne når de begynder at gå til?

Bør jeg skifte telestater til matchende Danfoss eller Salus, og så benytte den nødvendige adapter? Typisk fra M28 til M30? Har hørt at adaptere ikke er optimalt, uden at kende årsagen. Fordele/Ulemper med adapter?

Bør jeg udskifte fordelerrøret (eller ventilerne)? Det vil jeg forvente vil kræve en VVS'er. Hvilke fordeler/ulemper vil den løsning ellers have?

Eller er det en helt anden retning der vil være smartest?

Jeg kan sende billeder, hvis det er relevant og hjælper.

Med Venlig Hilsen 
Jeppe

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan selv bedst lide Wavin - ChatGPT sagde blandt andet dette.

Du kan i mange tilfælde bruge adaptere mellem det eksisterende M28‑gevind (fx på dine gamle telestater/ventiler) og Wavin‑komponenter, så du undgår at skifte hele manifolden/fordelerrøret. Der findes adaptere, der passer til telestater med M28 x 1,5 mm gevind, som gør det muligt at forbinde Wavin‑dele til systemet. vvs-eksperten.dk+1
Eksempler på sådanne adaptere:
  • Wavin Adapter VA32 – adapterring der gør det muligt at montere Wavin‑telestater/aktuatorer på eksisterende M28 gevind. vvs-eksperten.dk
  • Der findes også adaptere til forskellige fordelertyper (fx Altech, Pettinaroli), som har standard M28‑gevind. vvs-eksperten.dk
Disse adaptere er ofte den nemmeste og billigste måde at skifte til Wavin styring uden at ændre hele vandfordelingen.

Hej
Jeg har selv for 2 år siden skiftet hele min varmestyring (Telestater, styreboks og rumfølerere) ud fra Wirsbo Genius til Wavin AHC9000 i et hus fra 2006.
Der skulle bruges nogle adaptorringe som skal skrues på fordelerrørene.
Det er nemt og ligetil at skifte selv.
Vi har fået en meget bedre og mere jævn varme i huset efter udskiftningen.

Ja, det er dem
Wavin har generelt en god brugererfaring og bliver anbefalet almindeligvis.

Har også selv Wavin derhjemme - har kørt nu i 20 år og alle telestater virker stadig. Alle ventiler virker også.

Prøv at se mulige adapterringe her:
https://www.google.com/search?q=adapter+m28+gevind+wavin&rlz=1C1GCEX_enDK1056DK1061&oq=adapter+m28+gevind+wavin&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUyBggAEEUYOTIGCAEQIRgVMgcIAhAhGI8C0gEINzcxMWowajeoAgiwAgHxBT3ftX7J8WH28QU937V-yfFh9g&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis