Fjernelse af nedsænket loft // spots

Hej alle

Jeg håber, at der sidder nogle kyndige mennesker, der kan vejlede mig.

Jeg har købt en ældre andelsbolig med nedsænkede lofter i køkken/alrum. Jeg er i færd med at fjerne loftet, og er næsten i bund med dette. I forbindelse hermed har jeg fundet flot, intakt stuk dog med undtagelse af rosetten, som er fjernet. Jeg vil gerne sætte en ny rosette op, men skal jeg pudse ‘hullet’ op inden, eller kan jeg blot skære en MDF plade til hullet, som den nye rosette kan monteres på?

Mit andet spørgsmål går på de 4 spots. Må jeg selv fjerne disse eller skal der en elektriker ind over?

Jeg har vedlagt billede af hullet efter rosetten og af spots.

På forhånd tak😊  
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tilføjelse: Eller kan jeg blot klistre en ny rosette direkte på hullet? 
Du kan jo pudse op omkring, det ser ud til stråmåtterne er der endnu, tænker det skal være rimeligt plant for at montere rosetten.
Der sidder vel et lampeudtag i midten, ser det rimelig intakt ud?

Vi prøver igen, i morgen --
De tidligere ejere har fjernet lampeudtaget, så det ikke længere er der, desværre 
c1997 skrev den 05-01-2026 15:20:40

De tidligere ejere har fjernet lampeudtaget, så det ikke længere er der, desværre 

ØV, men fremgangsmåden er den samme, med at pudse op...

Hullet fra lampestedet kan du lukke til med en passende træ plade..

Vi prøver igen, i morgen --
Installation til spot er fast installation, så dem må de faktisk ikke selv fjerne. Men hvis du piller dem ud og klipper ledninger, så står du med 1 kabel ende som kan muffes. 
Husk at slukke lyset når du laver det.
Så kan elektriker tage kablet væk når du alligevel skal have ham til at lave ny lampested midt i rosetten.
Du skal så pudse op hvor rosetten skal sidde. Når det er opad er det lidt svært da noget vil falde ned. 
Først fugter det, ved at kaste noget vand op med en kalk kost, Så kaster du en portion op med murerske. husk beskyttelses briller og afdækning på gulv. Der vil helt sikkert falde noget ned. Når du har fået noget til at hænge fast venter du 1/2 - 1 time så det sætter sig, Kast så yderligere noget op. Træk retholdt / vaterpas hen i zig zag bevægelser over så det flugter med eksisterende loft. Efter fyld hvor der mangler træk igen. Så pudser du med lille pudse bræt i cirkel bevægelser, og vasker loftet uden for så der ikke efterlades sand der. 
Krads en smule ud så lampested bliver synlig men vent til det sagen efter med at frigøre det røde låg. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for nogle fine svar - jeg prøver mig frem 😊
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis