Fjerne overflødig eltavle

For 4 år siden købte jeg en andelslejlighed og havde i den forbindelse en elektriker ude som udbedrede de fejl der var nævnt i vurderingsrapporten. 

Han ​fortalte at den ene af mine eltavler ikke var i brug og at jeg kunne fjerne den, hvis jeg ​havde ​lyst, da den jo ikke var særligt pæn. Han sagde at det kunne jeg bare selv gøre.

Jeg har først nu besluttet mig for at gøre det, men er i tvivl om hvad jeg gør med de tre ​ledninger der udgår fra den eltavle der er i brug. Det virker forkert at klippe dem over. Hvis eltavlen der er i brug skal åbnes kræver det ved at jeg får en elektriker ud. 
​Er der nogen der ved ​hvad man gør?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er absolut ikke gør det selv arbejde . Er der strøm på ledningerne, er det dybt uforsvarligt at ledningsenderne ikke er blændet af med samlemuffer.

Søren O
Jeg gik ud fra at han havde tjekket at der ikke var strøm på tavlen, så det kom bag på mig, at det her setup dukkede op da jeg skruede den ned. 

Jeg tænker at det ikke er ​strøm i dem, men er i tvivl eftersom de går ind i ​tavlen der er i brug. ​Jeg har desværre ikke udstyr til at tjekke om der er strøm i dem. 
Skal jeg have en elektriker ​ud for at få det ​ordnet ​og er der noget jeg kan gøre indtil da for at undgå at noget går galt?
Uanset om der strøm på ledningerne eller ej, skal du have en elektriker til at fjerne dem. de går tilsyneladende ind i din gruppetavle med en plomberet klemmekasse. Hvis elektrikeren har efterladt ledninger med spænding på, skal han som det mindste have en kraftig reprimande. Hvorfor fjernede han ikke tilslutningen til den nuværende tavle.

fase
Skal elektrikeren, hvis han er det, der har efterladt dem således ikke have mindst en reprimande hvis der ikke er spænding på, og en noget mere alvorlig straf hvis der er spænding på?
Hvad er normen spørger jeg de ombordværende udlærte elektrikere?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
😱

En elektriker. En anden vel at mærke 
Annonce
Vær opmærksom på at der ikke må være store huller ind i din målerramme. Bedst er at få skiftet denne, når ​du alligevel har elektrikeren uden. Få også som minimum skiftet din fejlstrømsafbryder.
Jeg undre mig over hvilke fejl og mangler vurderingsrapporten nævnte, som du har fået udbedret, når løse ledninger til en gammel tavle ikke er medtaget.

Kan du huske hvad, der blev rettet.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis