Mure op under vindue - erstat træbeklædning

Vi overtager vedhæftede hus til sommer, og jeg undrer mig lidt over at der under næsten alle vinduer er blevet beklædt med træpaneler (kan ses på gavlen, og med lidt zoom så kan I også se det på vinduerne på fronten).

Jeg vil egentlig gerne fjerne dem og mure op så det nogenlunde passer til resten af huset.
Ser I det som en mulighed, og har I nogle idéer om hvad der mon gemmer sig bag disse træpaneler?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Huset er vandskuret så det skulle ikke være noget problem. Smag og behag er forskellig så det er sikkert lavet sådan for at bryde den ensartede facade lidt.
Et bud på hvad der gemmer sig bag beklædningen kunne være klemlister, vindpap, regler med isolering.
Er der muret op indvendigt eller er det også en let beklædning ala gips eller?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Bag vinduerne på langsiden er der 2 x badeværelser, køkken og bryggers, så tænker ikke det er gips.
Så du tænker jeg godt ville kunne fjerne det, spartle op (med hvad?) også vandskure det?
Der er mange huse I den årgang hvor alt omkring vinduer og døre er lavet på forskalling dvs.ingen mursten så der er jo lidt arbejde idet.
MartinJervin skrev den 04-01-2026 12:56:46

Bag vinduerne på langsiden er der 2 x badeværelser, køkken og bryggers, så tænker ikke det er gips.
Så du tænker jeg godt ville kunne fjerne det, spartle op (med hvad?) også vandskure det?

Som Johnm skriver så tror jeg ikke du skal forvente der er mursten bagved den nuværende beklædning = der skal mures nyt murværk op som lægges i forbandt med det omkringliggende og til sidst pudses + males det hele så det bliver ens.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også