Aduro eller Varde

Kære alle
I har hjulpet mig før på bedste vis.
Jeg står og skal have købt to brændeovne.
Jeg kigger på den blå avis hvor der engang i mellem er en Morsø brændeovn til salg for ca 4000-8000, ofte 8-10 år gamle.
Ellers kigger jeg på Varde Samsø ovn eller en Aduro 14(begge nye)
Jeg har ikke råd til de nye contura eller Morsø modeller

Ville I gå med en ny model eller en brugt model?

Mvh
Julie
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at det skal være en model der kan godkendes af din skorstensfejer, når den er installeret..

Vi prøver igen, i morgen --
Du får mange nye brændeovne til under 10 af de lange.
Jeg synes at HETA ovne har et flot design, men det er jo smag og behag.

Hvis du køber en brugt brændeovn og skorstensfejeren siger god for den, så tjek lige at  de ildfaste sten er i orden.
-De er ikke gratis....... ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Heta er bestemt flotte. Jeg kan ikke finde nogen til under 10000
Varde Samsø/aduro kan man nemlig få til ca 6000, så jeg var nysgerrig på om der var nogen erfaringer med dem?
Hvilke andre mærker til under 10000 kan du anbefale?
Hvis du køber brugt brænde ovn er det vigtig at vide hvor gammel den er. Hvis den er fra før 2003, vil alt andet lige, ikke være muligt at få den godkendt af en skorstensfejer. Hvis den er nyere men fra før 2008, kan du måske få den godkendt, men kommunen kan lave lokale regler der gør at du senere skal udskifte den.

Da jeg for nogle år siden købte et sommerhus var jeg nød til at skrotte en ellers fin brændeovn. Da oven havde skorstensrør bagud og ind i en muret skorsten, valgte jeg en ny brændeovn udelukkende ud fra højden på skorstensrøret. Jeg valgte en Aduro 1.1 den passede lige på og derfor ikke krævede ekstra murerarbejde.
https://www.bauhaus.dk/aduro-1-1-braendeovn-sort-med-skuffe

Pointen er at hvis man vil have en billig brændeovn, er det ikke altid kun prisen på ovnen man skal se på.

Havde før en Morsø.
Lækker og god ovn, men nye regler i Århus betyder at den måtte ud.
Anskaffede en ny Aduro 14.

Unægtelig en anden oplevelse, man skal lære at fyre på en anden vis, yderst begrænsede muligheder for at knibe på luften (aht udledning af gasser)
Den bliver hurtigere varm, og er også mere effektiv.
Negativt er askeskuffe, der skal tømmes hver dag.

Uanset hvad, ville jeg nok foretrække en Morsø, men det er muligt, at de nye modeller også har samme udfordringer ref nye lovkrav.

Køb ikke en gl. brændeovn,- som anført ovenfor er regler stramme, og vi kan forventer at de kun bliver mere restriktive.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis