Sikring er gået ved opsætning af ny lampe? Hjælp

Hej. Jeg håber en elektriker eller anden kan være behjælpelig.

Jeg har i mit loft på badeværelset haft 4 lamper som er serieforbundet hængende. Jeg har nu udskiftet den sidste lampe i serien med en ny lampe (med plan og at udskifte alle lamper, jeg startede blot med den første). Lyset har virket i flere timer og da jeg nu tændte lyset på badeværelset så røg sikringen. Kan nogen hjælpe mig med at forstå hvad jeg har gjort galt?

Den gamle ledning havde en Jord, men da lampen ikke har en indgang til jord har jeg blot lukket ledningen af. Jeg har forbundet blå ledning til N og brun til L, så jeg ser ikke umiddelbart hvor fejlen skulle ligge?

Jeg har tidligere i dag også afmonteret et spejl over vasken med dets lampe som også var sat op af tidligere ejer. Indtil jeg får monteret det nye spejl en af de kommende dage har jeg også blot lukket ledningen af som vist på billedet. Kan nogen hjælpe da alt er mørkt og jeg ikke blot vil sætte ny sikring i men selvfølgelig finde hvad end der må være af en fejl? Tak på forhånd!

Mvh
Sophie 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud til at du har monteret ledninger fra gl. spejl i en dobbelt samlemuffe, derfor kortslutning.
hvis den muffe du har sat på ledningen på væggen er magen til den du har sat på jordledningen,
så er fejlen fundet: den muffe laver en direkte kortslutning 
Når for Søren. Den forbinder selvføglelig de to ledninger… jeg havde i min hurtighed tænkt at den blot “stoppede dem af”. Tak for opklaringen 
Og som led i din lds-uddannelse, du må have lavet dårlig forbindelse i kortslutningen da lampen lyste i nogen timer før kortslutningen blev effektiv🤣
Sidst men ikke mindst, lamperne er parallelforbundne, ikke serieforbundne🤣

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Som det allerede er nævnt, ser det ud til, at du har samlet ledningerne ved spejlet i samme muffe. Det giver som nævnt en kortslutning. Du bør også korte ledningerne i mufferne ved lamperne op, så der ikke er synligt kobber med mulighed for kortslutning. Desuden bør du bruge enkelt muffe som afslutning af jordledningen.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis