Valg af omformer til 12 volt LED spots

Jeg er ved at købe 2 stk. omformere til 12 volt LED belysning med 5 X 3 Watt og 7 gange 3 Watt. 
2 forskellige rum og skal bruge en dæmpbar omformer.
Jeg læser dette på en forhandler webside:
"
Bemærk dog at LED pærer er udviklet med 'retro-fit' som betyder at de erstatter halogen direkte, så watt-regnskabet ændrer sig ikke når du skal beregne hvor mange pærer du kan tilslutte denne transformer. Du skal kigge på hvad LED pæren erstatter i watt. Eksempel: Hvis du vil erstatte tre 40W G53 halogenspots med tre 8W LED G53 spots, så er det altså stadig denne HTM transformerstørrelse med op til 150Watt du skal bruge selvom LED pæren kun bruger 8W pr. stk. 
"
Det er helt modsat beskrivelser jeg finder andre steder. Hvad er op og ned? pft
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den tekst du har fundet er hvis du bruger en gammel halogentransformer til nye LEDer - og er igen kun en fingerpeg som ikke nødvendigvis vil virke.

Hvis du bruger LED til en moderne LED driver skal du kigge på watt. Og lægge lidt til for at være på den sikre side. Skal du bruge hhv 15W og 21W så er en god tommelfignerregel at gange med 1,25. SÅ du kan fidne drivere med 20W og 30W. Eller bare to med 30W.

Som eksempelvis denne. Kan måske fås billigere andesteds:

https://detled.dk/driver-stromforsyning/23429-daempbar-kvalitets-led-driver-12v-5-30w-snappy-5714255001365.html

Jeg tænker du er OBS på at installation af dem, med ledninger og LEDerne osv skal udføres af en autoriseret el-isntallatør. Installeres LED driveren til den faste instalaltion i en dåse skal lederne være minimum 1,5mm2 eksempelvis fra dåse til driver.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Hej Buller, mange tak for svar og tip. Jeg vil bestille et par snappy omformere :)
Jeg endte med at købe denne LED driver Snappy SP5012VFT-1
Dertil en LK FUGA LED-Sc120VA skydedæmper. 7 LED pære er parallel forbundet og er af type Noxion 3,5W Noxion Jeg oplever desværre når Prim strøm sænkes via skydedæmper, at pærene blot slukker. Altså ingen dæmpning. Elektrikeren måler at skiftet sker ved omkring 180V og driver går fra 12V til 0V.
Forhandleren af snappy mener at det er fordi at pærene er til 12V AC og ikke 12V DC. Når jeg søger efter pære på Snappy forhandlerens hjemmeside, får jeg 25 hits når jeg søger efter "12V AC" og ingen hits når jeg søger på "12V DC". Er det sådan det er? Pft
Hvis driveren skifter fra 12V til 0V tyder det på at problemet er i driveren, og ikke pærerne. Hvis problemet havde være i pærerne, ville driveren på intet tidspunt pludselig skifte fra 12V til 0V, men langsomt gå ned i spænding når der dæmpes.

Står der Dimmable eller tilsvarende på enheden. De kan have sendt dig noget forkert. 

Der står på pakken og direkte på produktet, at en skulle være dimmable. Så hensigten burde der ikke være tvivl om. Er det normalt at der på disse driver står 12V DC ud, og stort set alle pære er til 12V AC?
Annonce
Om det er til AC eller DC vil normalt ikke være et problem, det vigtige er at de er dæmpbare. Strømforsyningen sender DC ud, så både AC og DC typer kan bruges.

Den teknikske forklaring er, at selve lysdioderne skal have DC med plus og minus på den rigtige måde. Da man kan vende pærerne, er de lavet, så det er ligegyldig om strømmen løber den ene eller den anden vej. Inden i pærer bliver strømmen med nogle dioder vendt den rigtige vej. AC skifter strømmes retning hele tiden, men det er ikke noget problem for pærerne, da de selv retter retningen til. Den eneste forskel mellem AC og DC LED pærer er, at dem til AC udglatter spændingen, så de ikke blinker 100 gange i sekundet. Det kan en DC pære godt gøre, hvis den tilsluttes AC.
Vil jeg kunne teste det, ved at blot sætte 1 halogen pære 20W i. Det er lidt bøvlet hvis man skal købe et udvalg af pære, for at finde ud af hvilken der måtte virke?
Ja, du kan teste med en halogenpære. Alt under 50W kan bruges. 
Dæmpningen virker faktisk med kun en 12V 20W halogen pærer. Så tænker Noxion pærene ikke er kompatible på en eller anden måde?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis