Opmuring af frontspids

Hej
Jeg skal til at have muret en frontspids på mit hus i stedet for en tidligere kvist i træ. Tanken er at den skal mures op som på gamle stuehuse. Jeg er dog i tvivl om sammenmuring af for og bagmur. Når jeg studere frontspidser, så mures hjørnet af formur ind over bagmur, men hvordan sikrer man for fugt? Er det bare murpap mellem bagmur og formur på frontspids? 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Trekanter på siden kaldes flunker. På billedet sikkert zink.
Der hvor bagmur mødes med yder mur er i vindues åbningen og ved flunker. Her skal der isoleres for kulde bro. 
Det gør man men 20 mm flamingo.
Over vindue skal du skal du have murpap. Det skal være over 2. skifte, skråt op imod bagmur og enten mures ind der eller fastgøres på bagmur. Her skal der skæres trekanter for isolering både bag og foran pappet. Denne rende skal afsluttes mindst 15 cm uden for vindue i begge sider ( uden for 11 cm bagmursten). Det er for at lede eventuel slag regn ned imod sokkel så det ikke drypper ned i vindues åbning.
Alternativ kan man bruge det som kaldes TB-rende 
Lige der hvor du markerer kan der komme slagregn  som ledes ned i indermur i stueetage. Her skal du også have murpap ind lidt som beskrevet ovenfor. Altså både på front og om på siden, og så skråt ned imod ydermur. Og lad så bagsiden bøje op imod  indermur så du sikrer at eventuel vand ledes ud imod ydermur og ikke mod indermur. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej
Mange tak for den gode forklaring. Så alt i alt sikres fugt/slagregn ved murpap mellem formur og bagmur/grundmur hvor fronspidshjørnet mures over bagmuren. Ved du om det findes konstruktionstegninger af det specifikke emne? 

ev elmand skrev den 02-01-2026 23:32:49

Trekanter på siden kaldes flunker. På billedet sikkert zink.
Der hvor bagmur mødes med yder mur er i vindues åbningen og ved flunker. Her skal der isoleres for kulde bro. 
Det gør man men 20 mm flamingo.
Over vindue skal du skal du have murpap. Det skal være over 2. skifte, skråt op imod bagmur og enten mures ind der eller fastgøres på bagmur. Her skal der skæres trekanter for isolering både bag og foran pappet. Denne rende skal afsluttes mindst 15 cm uden for vindue i begge sider ( uden for 11 cm bagmursten). Det er for at lede eventuel slag regn ned imod sokkel så det ikke drypper ned i vindues åbning.
Alternativ kan man bruge det som kaldes TB-rende 
Lige der hvor du markerer kan der komme slagregn  som ledes ned i indermur i stueetage. Her skal du også have murpap ind lidt som beskrevet ovenfor. Altså både på front og om på siden, og så skråt ned imod ydermur. Og lad så bagsiden bøje op imod  indermur så du sikrer at eventuel vand ledes ud imod ydermur og ikke mod indermur. 

Der er naturligvis Murerhåndbogen, men og også mange pjecer omkring opmuring. Her en en mulighed LINK   Jeg har ikke læst den igennem men mon ikke der kan findes inspiration. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis