WEP krypt. til wireless lan

Jeg har fået fortalt at WEP kryptering ikke er sikker, og sklle være forholdsvis nem at knække.... hvis det ellers er det man vil smile ...

passer det???
og er der nogen ny form for kryptering på vej?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
WEB er ret sikker.. da det er en 128 bit kryptering, dog bliver hastigheden lidt langsommere.

Men du er mest sikker hvis du sætter MAC filter op.
Altså lægger de MAC adresser ind, som skal have adgang, resten bliver udelukket.

*MAC adresse er et unikt serienummer som alle netkort har fået tildelt.

Og hvis du samtidig beder routeren om ikke at broadcaste SSID'et, så er der vist ingen der kan komme ind, for så skal man kende SSID'et og tilladte MAC adresser smile

Mvh ThomasB
Og dog....

WEP 128 er udmærket til almindeligt brug. Det svarer til at have en hængelås på din hoveddør. Det holder almindelige folk ude. Hvis folk virkelig gerne vil ind, kan de ved at opsnappe nok af de krypterede data, knække WEP koden i løbet af få minutter. De krypterede data kan dog godt tage et stykke tid at få opsnappet så de fleste "hackere" ville nok bevæge sig 50 meter længere ned af gaden til en der ikke benytter WEP.

MAC-adresse filter er et ganske fornuftigt tillæg til WEP. Som tidligere nævnt godkender det de trådløse netkort på deres MAC adresse som er unik. Dog kan man med meget små midler spoofe en MAC adresse og derved pressentere sig som være en anden. Det svarer til at have en dørmand der spørger om navn og id. Men falskid klarer desværre ham.

Men igen, benytter du det i hjemme er det udmærket sikkerhed.
I en virksomhed ville jeg nok benytte 802.1x brugervalidering og opsætte en accesspointet på et net uden default gateway, men en enkelt route til en IPSec VPN klient. Skulle de så komme igennem WEP, MAC, 802.1x, er det eneste de kan nå min VPN koncentrator.

Der er også nye tiltag på vej for at øge sikkerheden. WEP168 og WEP256 er allerede en mulighed på nogle access points og 802.1x bliver nok også mere udbredt.

Mvh

Ralph
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis