Skære flise

skal ha skåret lige snit i en flise (skal bruge 60x90 og vedhæftede er 60x120)

Har ikke prøvet det før, men er det til at gøre selv hvis man lejer en alm. fliseskærer i Bauhaus?

Pft
Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal bare være en vådskærer af den her type, og den kan tage et snit på 60 cm i bredde er det ikke noget problem.

Hvor i landet, måske der er en i nærheden der kan hjælpe dig, når det kun er et enkelt snit..

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis der er en skærring der er synlig skal det være en vådskærer som jens også skriver.

Skal den skårede side støde op mod væggen kan du bare skære den med en vinkelsliber, så slipper du for at skulle ud og bruge penge på at leje.

Selvbygger med stort S. 
je_ns skrev den 02-01-2026 18:52:44

Det skal bare være en vådskærer af den her type, og den kan tage et snit på 60 cm i bredde er det ikke noget problem.

Hvor i landet, måske der er en i nærheden der kan hjælpe dig, når det kun er et enkelt snit..

Så den her er ikke god nok?

Selve siden vil ikke være synlig, kun fronten af flisen, så det vigtigste er det bliver et “rent” og lige snit set forfra.

Solrød og jo kan givet godt få en til at hjælpe, bare lettere at gøre det selv ☺️
Laurbjerg3000 skrev den 02-01-2026 20:55:15

je_ns skrev den 02-01-2026 18:52:44

Så den her er ikke god nok?

Selve siden vil ikke være synlig, kun fronten af flisen, så det vigtigste er det bliver et “rent” og lige snit set forfra.

Solrød og jo kan givet godt få en til at hjælpe, bare lettere at gøre det selv ☺

Ikke sikker den viste fliseskære kan klare det, en den del af de moderne keramiske fliser, kan man ikke bare ridse og knække.
Så en vådskære med en diamantklinge er det sikre valg...

Jeg har haft god held med at skære fliser med almindelig lille vinkelsliber. 
Jeg spænder et bræt på hvor der skal skæres også en under så skruetvinger ikke skader flisen.
Problemet er at diamant klingen kan slå små skår af kanten. Det modvirker jeg ved at første lille ridse kun går ignenem glaseringen, og her holdes klingen parallel med kanten af bræt. Så skærer jeg i samme rille men  holder diamantklingen 10 -15  grader væk fra brættet. Jeg har en ide om at det er bagkant af klinge der tager de små skår med op, og ved den manøvre er der ikke kontakt til kanten på den først slebne ridse. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 03-01-2026 23:49:46

Jeg har haft god held med at skære fliser med almindelig lille vinkelsliber. 
Jeg spænder et bræt på hvor der skal skæres også en under så skruetvinger ikke skader flisen.
Problemet er at diamant klingen kan slå små skår af kanten. Det modvirker jeg ved at første lille ridse kun går ignenem glaseringen, og her holdes klingen parallel med kanten af bræt. Så skærer jeg i samme rille men  holder diamantklingen 10 -15  grader væk fra brættet. Jeg har en ide om at det er bagkant af klinge der tager de små skår med op, og ved den manøvre er der ikke kontakt til kanten på den først slebne ridse. 

Det er også min erfaring at hvis bagkanten af skæreskiven røre snittet, så får man de såkaldte kantspringere.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis