Udskifte udendørsvæglampe

Hej jeg har en udendørs væglampe ved hoveddøren i mit sommerhus som jeg tænder inde fra entreen. Jeg vil hellere hænge 5-6 rattanlamper op, da det er en overdækket terasse. Kan jeg afmontere udendørsvæglampen og på en eller anden måde forlænge ledningen op til taget/loftet som jeg hænger lamper fra? Så spørgsmålet er, hvordan forbinder jeg strømledningen, hvor væglampen sad til en ledning jeg fører op til undersiden af taget langs ydervæggen, og hvordan fordeler jeg strømmen ud på 5 lamper derfra?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan erstatte den nuværende lampe med en dåse og føre et treleder kabel videre. Du sløjfer bare videre fra den første til den anden og så videre. Du forbinder bare til de samme ledninger som nuværende lampe. Hvis der er jordledning, skal den være grøngul. Den må ikke bruges til andet.

fase
Tak, en dåse er det en stikdåse eller en form for boks der forbinder ledningerne? Og ​hedder det man bruger til at sløjfe ledningen ​fra lampe til lampe noget?
Er det rigtigt forstået, at lamperne ikke er fastmonterede på væggen? Du kan afslutte kablet fra den udendørslampe med en smal dåse som denne. Du skal bruge noget 3x1,5  mm2 installationskabel til at lave lampestederne med. Udtagene kan, når det er under tag, være runde lampeudtag. Ledningerne mellem udtag og lampe kan være f.eks. rund 2x0,75 mm2.
Du har ikke vist noget billede af stedet, så anvisningen er givet med forbehold.

fase
Det kan ikke siges med sikkerhed, men sidder væglampen på samme murstykke som afbryder indenfor, så kommer kablet sikkert direkte fra afbryder. Ellers kommer kablet ofte fra lampested lige inden for yderdøren. 
Det ville være pænere at sløjfe  ledninger til udendørs lampe ( trække dem ud) og trække nyt kabel fra en af de 2 mulige steder. 
Når jeg søger på Rattan lamper så kommer der nogen frem som ikke egner sig til terrasse

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg har også søgt på Ratanlamper og heller ikke fundet nogle, der er velegnede til udendørs brug. Men jeg kender ikke til terrassens opbygning. Jeg forestiller mig, at lamperne skal hænge fra loftet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også