Kan ikke bore hul i loft?

Hej alle

Jeg er ved at skulle hænge en lampe op over mit spisebord og er desværre af uforklarlige årsager i den situation, at jeg ikke kan bore igennem loftet. Jeg har en lampe et andet sted i loftet hvor jeg fint kunne bore igennem. Jeg har forsøgt med alle slags bor (metal, mur, træ) og endda købt et slagbor til formålet. Jeg kan Max bore 1cm igennem loftet. Jeg har forsøgt at bruge en Bosch PDO detector og den lyser bare rød næsten konstant i et stort område. Som I kan se har jeg forsøgt at bore mange steder. Jeg har et rundt bord, så det skal helst være centreret ud fra vinduet.

Som I kan se på det ene billede, så har tidligere ejer haft en lampe hængende der hvor jeg nu vil hænge min lampe. Er der nogen som kunne have en forklaring på dette?

Tak på forhånd!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er armeret beton, hvis du har en vicevært så spørg om du kan låne en borehammer, den kan klare det..

Den kunne se sådan her ud, der er ingen borepatron, men en speciel holder der kræver bor der passer til..

Kender ikke kvaliteten, men kan da ikke forestille mig andet en den kunne bruges..

Vi prøver igen, i morgen --
Hm og når jeg nu har købt en magen til og forsøgt mig og stadig ikke har succes? Er det så fordi det er et forkert “bor” jeg sætter i?
 sophiebygger123 skrev den 02-01-2026 14:09:57

Hm og når jeg nu har købt en magen til og forsøgt mig og stadig ikke har succes? Er det så fordi det er et forkert “bor” jeg sætter i?

Så er det nok armeringsjernet der driller dig, men er det de bor der fulgte med til maskinen er de nok ikke super kvalitet.
Men prøv med det mindste der er med, så køre det måske forbi armeringsjernet, og et hul i beton til en rawpluks behøves ikke at være ret stort..

Det kan også hjælpe at prøve at bore 10-15 mm ved siden af, men loftet skulle jo ikke gerne ligne en Sweitzer ost.

Du kan også prøve med sådan et bor her i ø6mm det er hæderlig kvalitet.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du er kommet 1 cm. op i loftet er du måske stødt på et armeringsjern. Prøv derfor at holde boret skråt, så du måske kommer forbi jernet. Du skriver at den forrige ejer har haft en lampe hængende, hvor du vil have det. Kan du ikke bruge samme hul?

fase
Hvis det vitterlig er armeringen du rammer, langt fra kanten, kan du jo prøve med et HSS bor. Uden hammerfunktionen slået til.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis