Flytte stikkontakt - hvilken vej?

Hej igen LDS

Jeg skal have lavet et nyt værelse. Vi skal have blændet en gammel skydedør til køkkenet af (markeret med stort rødt kryds), og så skal jeg rejse en ny væg. Men. Stikkontakt og afbryder til loftudtag sidder til venstre for skydedøren. Det skal flyttes hen i den nye væg ved siden af den nye dør. Derfor havde jeg tænkt at elektrikeren (selvfølgelig ikke noget jeg selv klare), kunne trække ny ledning fra det gamle sted (skal så bare blændes af) den dén vej jeg har markeret. Tænker i at det ville han gå med til/kunne? Jeg har ikke kontaktet elektrikeren endnu grundet ferie, og jeg kunne godt tænke mig at np lidt her i ferien. Jeg ved fra mig selv (jeg er tømrer) at trække ledning ubder fodpaneler det stykke der selvfølgelig ikke er optimalt da man kan risikere at skyde dykkere ind i, men det er jo mig selv der skal lave det, så jeg ville lime og så måske skyde helt oppe på fodpanelet så jeg er clear. Hvad tænker i? 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man må ikke lave skjulte samlinger, men bevare du den oprindelige kontakt, kan du godt trække kabel videre derfra.
Måske du har mulighed for at hente strømmen ned fra en loftsdåse  i stedet for?

Vi prøver igen, i morgen --
Må man heller ikke isætte en dåse i væggen hvor gammel kontakt er? 
Du trækker/ får trukket et kabel fra lampestedet og til den ny placering af afbryder og stikkontakt. Du skal bruge et 5x1,5 mm2 kabel.

fase
S. Fabrin skrev den 02-01-2026 14:59:17

Du trækker/ får trukket et kabel fra lampestedet og til den ny placering af afbryder og stikkontakt. Du skal bruge et 5x1,5 mm2 kabel.

Vil det sige henover loft og ned i ny væg? 

TømrerStakkel skrev den 02-01-2026 18:25:51

S. Fabrin skrev den 02-01-2026 14:59:17

Du trækker/ får trukket et kabel fra lampestedet og til den ny placering af afbryder og stikkontakt. Du skal bruge et 5x1,5 mm2 kabel.

Vil det sige henover loft og ned i ny væg? 

Ja, det er måden.

fase
Annonce