Hvad der er mon galt med vores tørretumbler?

Vi har en Bosch serie 6 tumbler (wtw87449sn/02). 9 kg. kapacitet, varmepumpe, med selvrensende kondensator.

Jeg er lidt i tvivl om hvornår vi købte den, men anslår 2019 eller 2020.

Vi bruger den ikke meget. Vi hænger altid tøjet ud, så sen forår til tidlig efterår bruges den stort set ikke. Om vinteren får tøjet måske 15-20 min. med varme, for at fjerne evt. fugt. Vi har dog haft behov for at komme en del tøj direkte fra vaskemaskine i tumbleren fra tid til anden. Det plejer at fungere fint; den justerer selv tiden ned, så selvom der står programmet varer 3 timer er den måske færdig efter 2 timer.

I løbet af julen har vi vasket en del og jeg har undret mig over meget lang tørretid. Senest i dag, hvor jeg havde 20 viskestykker og et lille stræklagen. Maskinen var langt fra fuld, men det tog 5 timer før den var færdig.

Vi renser altid filteret inden brug.

Jeg tænkte det måske var kondensatoren der skulle rengøres, men efter at have set en video på nettet er det ikke muligt for mig at gøre. Maskinen skal nærmest skilles helt ad.

Overvejer en ny tumbler, med mindre der er et quick fix der kan løse problemet. Jeg mener ikke det kan betale sig at få en til at kigge på den. Erfaringen siger mig, at det hurtigt kan koste 1500 kr.

Skal jeg undgå en maskine med selvrensende tumbler, hvis det er så vanskeligt at komme til den?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når I bruger tørretumbleren så sjældent - så er det måske bedre at købe en traditionel tørretumbler uden kondenser - de er også en del billigere og nok også del mere holdbare, da de har færre dele.

Hvis du vil gøre det endnu billere så køb en brugt på DBA. Det gjorde vi for 10 år siden for 400 kr - den virker stadig. Vi bruger den også kun måske 1 gang om ugen / hver anden uge til småting.
Har du prøvet vedlagte fra side 33 i brugsanvisningen?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 02-01-2026 09:17:15

Har du prøvet vedlagte fra side 33 i brugsanvisningen?

Ja. Den nægter at køre hvis den melder fejl på den føler. Den stopper programmet når det sker. Når den er aftørret kan den igen. Det er ikke ofte det er sket; 5-6 gange i dens levetid. Vi har temmelig hårdt vand i vores område.
Thomas_Mygind skrev den 01-01-2026 20:05:31

Når I bruger tørretumbleren så sjældent - så er det måske bedre at købe en traditionel tørretumbler uden kondenser - de er også en del billigere og nok også del mere holdbare, da de har færre dele.

Hvis du vil gøre det endnu billere så køb en brugt på DBA. Det gjorde vi for 10 år siden for 400 kr - den virker stadig. Vi bruger den også kun måske 1 gang om ugen / hver anden uge til småting.

Måske det er en mulighed. Jeg ville dog være træt af at have en aftrækskanal igen. Er pt. ved at teste tumbleren med noget vasket i nat. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis