Dampspærre? når "loftet" er er åbent maskinhus

Jeg er ved at indrette den ene ende af et gammelt uisoleret maskinhus med forskellige rum til gårdbutik, viktorialerum m.m. Rummene afsluttes med 170mm isolering og et 21mm krydsfiner-loftsgulv til opbevaring af maskiner, materialer o. lign.. Der er stadig 3 meter til kip og rigelig ventilation.

Flere artikler beskriver hvordan isolering med f.eks. 170mm med vel-ventileret loftsrum ikke har problemer med fugt, da dugpunktet er efter 200mm og vil blive ventileret væk. Rummene er tætte for luft udefra og har central ventilationsanlæg som vil stå for at holde rummene frostfri og periodisk opvarmning, og vil være

Gulv er støbte med 200 mm isolering.

Hvad er jeres input? Synes alle tidligere diskutioner handler om f.eks. skure med fladt tag og beboelse med uudnyttet lille loftsrum der måske ikke er ventilerer. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forstår det som at det er etage adskillelse vil taler om. 
Du får ikke ventileret over din isolering hvis det afsluttes med 21 mm krydsfiner. 
Det er ikke korrekt at dugpunkt er ved isolering over 200 mm. Der hvor varme møder kulde kan der opstå dug, altså fortætning fordi kold luft ikke kan indeholde så meget fugt som varm luft.
Du kan se dug på en rude, selv om den kun er på 4-5 mm 
Men det er nemmere at ventilere fugt væk fra 100 mm isolering end 300 mm 
Når man taler om at undvære dampspærre så er det ved renovering med tætte pudsede lofter, hvor der er god ventilation over isolering. 
Hvis det er etage adskillelse  og du stort set ingen ventilation har over isolering ( tæt krydsfiner) så kræver det dampspærre ned imod de varmere rum. 
Nu er dampspærre jo heller ikke en nævneværdig merudgift, og der kan være andre forhold som f.eks. ingen støv nedfald igennem f.eks. troldtek plader. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det giver selvfølgelig god mening at krydsfinerpladen er den reelle afslutning på loftet og det ovenover ikke kan regnes med. Jeg havde bare fået i mit hoved at fugten også trængte igennem den plade og ville blive ventileret væk.

Jeg har haft et forsøg i et parcelhus. Her lagde jeg diffusions åben vindpap hen over 8-10 m2 af isoleringen. Det var dengang man havde alucraft dampspærre og 150 mm isolering. Midt på vinteren tog jeg det op fordi det var blevet våd under samt i de øverste cm af isolering. Resten af loftet forblev isoleringen tør.
Jeg har også set et parcelhus hvor man havde stoppet alle udluftnings åbninger ved tagfod. Der var fugtig overalt, selv i spindelvæv hang der dråber. Det ødelægger et hus på få år. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis