Spørgsmål til isolering og sikring af skur

Hej herinde, og glædelig bagjul!

Jeg vil efterisolere et eksisterende skur for at kunne bruge det bedre hele året, og også sikre det mod mus og rotter. Planen er ikke, at det skal være opvarmet, men blot at det kan varmes lidt op når det skal bruges i vinterhalvåret.

Info om eksisterende skur:
  • Bygget på nedgravede stolper (10*10 cm) og har stået stabilt i 20+ år
  • Beklædt med træ
  • Taget er beklædt med tagpap lagt ovenpå træ. Ingen tegn på utætheder.
Planen for isolering:
  • Vindpap i vægge (og loft?) påført 80-100 mm isolering i stenuld eller tilsvarende (styret af skurets stolper og spær som målet 10 cm)
  • Krydsfinér på inderside af vægge og tag, fx 15mm tykt i vægge så det kan bære hylder og værktøjstavle, mv., måske lidt tyndere i loft.
  • Isolering mod jord med polystyren belagt med betonfliser. Dette er for at sikre en rimelig lofthøjde. Alternativet er et trægulv lagt ovenpå bundremmen med isolering under.
  • Sikring mod mus og rotter ved brug af nedgravet volierenet eller eternitplader.
Jeg har prøvet at tegne skurets nuværende konstruktion op (bygningsdele der ikke er markeret med pink farve) og de tilføjelser jeg havde tænkt mig at lave (markeret med pink farve).

Mine spørgsmål er (se bogstav-reference til tegning):
A. Hvor stor afstand bør der være mellem vindpap og ydre træbeklædning i hhv. væg og loft? 
B. Hvor dybt bør jeg grave enten et 5*5 mm fintmasket volierenet eller eternitplader for at sikre mod mus og rotter? Og er der noget særligt jeg skal være opmærksom på på sikringens overside når den fastgøres til træbeklædningen?
C. Af hensyn til loftshøjde i skuret vil jeg gerne isolere 'nedad', ved at lægge fx 100-150 mm polystyren og betonfliser ovenpå. Er 100 mm nok, når der max. kommer samme tykkelse isolering i vægge og tag? Vil polystyrenen godt kunne bære nogle betonfliser som er store (fx 50*50*5 cm), så længe deres kanter ikke overlapper (ligger i fals)?

Mange tak for hjælpen med svar!

//CLCP
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil have skuret permanent opvarmet, er det ikke en fordel at isolere gulvet.

Et uisoleret gulv giver lidt gratis jordvarme, men en randisolering rundt ved "soklen" der går  40-50 cm ned, og gerne i 10 cm tykkelse, vil være godt.

Jeg har en garage jeg kun opvarmer hvis jeg er der ude, bruger den ikke til bilen, men kun til værksted.
Den er isoleret med 100mm i væggene og 150 mm i loftet, gulvet er uisoleret, beton gulv.
Den er frostfri det meste af vinteren, kun i længere varige perioder med frost, kryber frosten indendørs.

Så er den den bonus at den er kølig et godt stykke op af dagen, på de varme sommerdage..

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns

Tak for tippet om at bruge jordens varme og lave en randisolering i stedet. Ved du om det også er dybt nok til at holde skadedyr ude?

Har du vindpap i dit skur?

//CLCP
Du skal have et hulrum til ventilation bag din yderbeklædning, det er vanskeligt at lave indefra så det bliver godt da du får svært ved at kunne lade det passere forbi ved stolper + top/bund, 25mm i vægge, 50mm under tagbeklædning, 20mm sprække i udhæng hele vejen rundt.

Du bør ved nogen af dine stolper grave 30-40 cn ned og inspicere tilstanden på dem inden du bygger videre.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

je_ns skrev den 30-12-2025 19:48:34

Hvis du ikke vil have skuret permanent opvarmet, er det ikke en fordel at isolere gulvet.

Et uisoleret gulv giver lidt gratis jordvarme, men en randisolering rundt ved "soklen" der går  40-50 cm ned, og gerne i 10 cm tykkelse, vil være godt.

Jeg har en garage jeg kun opvarmer hvis jeg er der ude, bruger den ikke til bilen, men kun til værksted.
Den er isoleret med 100mm i væggene og 150 mm i loftet, gulvet er uisoleret, beton gulv.
Den er frostfri det meste af vinteren, kun i længere varige perioder med frost, kryber frosten indendørs.

Så er den den bonus at den er kølig et godt stykke op af dagen, på de varme sommerdage..

Oplever du kondens på betongulvet eller i skuret?

BOFH skrev den 31-12-2025 11:21:23

Du skal have et hulrum til ventilation bag din yderbeklædning, det er vanskeligt at lave indefra så det bliver godt da du får svært ved at kunne lade det passere forbi ved stolper + top/bund, 25mm i vægge, 50mm under tagbeklædning, 20mm sprække i udhæng hele vejen rundt.

Du bør ved nogen af dine stolper grave 30-40 cn ned og inspicere tilstanden på dem inden du bygger videre.

/BOFH 

Tak for rådet BOFH, jeg må se hvad jeg kan gøre, for du har ret i at jeg pga beklædning allerede er på, kun kan lave afstand fra vindpap til beklædning i stykkerne mellem stolperne. Jeg tænker at vindpappen mest er der for at tage netop vind, så eftersom nuværende beklædning er sporplader, trækker det ikke så vidt jeg lægger mærke til. Er vindpap så overhovedet nødvendigt? Jeg sørger også for at tilse stolpernes stand.

lds123 skrev den 31-12-2025 11:24:02

Tak lds123. Det gør der ikke umiddelbart, og jeg ved også at skuret har været brugt til carport tidligere og der ligger 30-40 cm grus under fliserne. Så måske er det med til at holde fugtoptrængen fra døren, som jeg tænker du spørger ind til?

//CLCP

lds123 skrev den 31-12-2025 11:24:02

Det fungere faktisk ret godt, har en del forskelligt blankt metal liggende, og har ikke problemer med rust.

Jeg har ikke meget udluftning udover en rist ud til det fri, den er 16 cm i diameter.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis