Træk fra ventilation the_partyman 209 7400 30-12-2025 15:34 Hej. Jeg har er Nilan ventilationsanlæg. Men synes det trækker med kold luft. Hvad kan jeg gøre for at undgå det?Mvh. Jesper Hansen 2 svar Følg tråden Annonce Annonce Annonce
GSH 1472 4200 30-12-2025 18:52 Det kan skyldtes flere ting:Typisk manglende isolering på/omkring rørene, bedst med ca. 200 mm, eller mere omkring rørene.Nilan og Genvex anbefaler min. 100 mm.Kan også skyldtes manglende/dårlig indregulering, anlægget tager væsentlig mere kold luft ind end det suger varm luft ud.Kan også skyldtes dårligt dimensioneret anlæg, med f.eks. høje lufthastigheder på indblæsningsventilerne.Beskidt varmeveksler og eller filter.Kan f.eks. afhjælpes med eftervarmeflade. Helst vandvarmeflade da Elvarmeflade er lidt problematisk, pga. stort strømforbrug og eller risiko for brand hvis varmelegemet "stikker" af.
the_partyman Trådstarter 209 7400 30-12-2025 19:30 Måske jeg lige skulle et smut på loftet og kigge lidt på isoleringen på rørene til og fra anlægget… Så vidt jeg husker, så kan jeg ihvertfald huske noget sølvfarvet isolering på rørene. Men hvor meget der er på, aner jeg ikke…