Troldtekt og isolering bagved. Har det virkelig betydning for lyden

Hej
Jeg har et hus fra slut 70'erne hvor vi gerne vil montere troldtekt for bedre lyd/mindre rumklang når man er i rummene. Der er rustikloft nu. Det er jo forholdsvis ligetil at forstærke nuværende loft med skruer og montere forskalling uden på og troldtekt yderligere udenpå. Jeg kan dog læse at det flere steder anbefales at have op mod 45mm isolering bagved troldtekten for at det rigtig har en effekt på lyden. 

Lyd bliver jo normalt slået tilbage af hårde lige overflader. Så lydbølgerne må vel blive brudt når den rammer en ujævn overflade som troldtekt selvom det er et rustikloft bagved?? Alternativet i mange byggerier er jo en relativ fast dampspærre før selve isoleringen. 
Er der nogen der kender forklaringen på hvorfor isolering/dampspærre bagved er bedst og om forskellen rent faktisk er mærkbar?

På forhånd stor tak!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er forskellen mærkbar ? ? 
Det er lidt ligesom hvis du går ude når det er koldt med alt for lidt tøj på. Den første trøje du tager på hjælper meget, og det er meget mærkbar. Den næste hjælper noget men ikke så meget som den første.
Når lyd brydes af troldtek pladerne så er det meget mærkbar. Du mærker en stor forandring. Der slipper en mindre del af lyden igennem pladen og denne kastes tilbage til endnu en dæmpning men også her slipper noget igennem. Hvis du her forskaller og har en smule isolering så er det også godt. 
Derimod har en plastmembran ( Dampspærre ) ikke nogen indflydelse, her går lyden igennem og bliver dæmpet igennem den større isolerings tykkelse. 
Jeg synes det er en meget lille ekstra arbejde at tage det gamle loft ned, lave ordentlig dampspærre og forskalle korrekt til troldtek. 
Der er sikkert nogle lampesteder der skal sænkes så ledninger kan nå ned til bunden af troldtek. 
Du tager loft brædder og deres forskalling ned sådan 50/7 -cm ad gangen. Så trækker du ståltråd under spærene som kan holde isolering oppe. 
Får lampesteder sænket ned og dampspærre op. Så er der klar til at sætte troldtek op, og du har den bedste lyddæmpning. 
Husk at pladerne skal stilles i rummet sådan et par uger før montering. Jeg har lagt dem med 3 lister ( savet af stumper af det gamle loft,  forskalling, mdf plade eller andet man har) 
Hvis du er god til at læse tekniske rapporter: Det er nok på side 11 - 12 du kan finde sammenligning https://www.troldtekt.dk/media/1zcd50w3/troldtekt_sound_absorption_values_dk_2025_3.pdf

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Mange tak for hjælpen og rapporten. Det var lige det jeg søgte. :-)
Jeg ville også pille det gamle loft ned først, det andet er lidt noget “klamp” og bygge ovenpå - du skal så alligevel have lampesteder med ned, hvis det er orange dåser, kan der jo købes en forlænger ring til dem.
Det tager ikke mange minutter og tage 20-30m2 rustiklofter ned..
Ang isolering bagved, tænker jeg ikke du kan høre forskel - en ingeniør med måleudstyr kan sikkert måle noget, men tror ikke dit/vores øre kan 😉
Mange tak for input Martin. Det er en stor hjælp. Det er 115m2 det drejer sig om så det er derfor det frister bare at køre forskalling og troldtekt uden på det gamle loft. :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis