"Mini" punktering

Min nu efterhånden aldrende Peugeot har fået monteret vinterdæk.
Problemet er at det venstre forhjul mister trykket lige så stille. 0,1 - 0,2 bar i døgnet.

Kan man bruge dækskum til det ? eller er det skrædderen i ventilen der måske er synderen ?

Kan selvfølgelig bare køre til en dækmand, men det kunne jo være at der var nogen der kendte et svar hurtigt.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brug  IKKE  dækskum - det koster som regel et nyt dæk  -  vedr. ventilen  gør som i gamle dage  sæt lidt spyt over toppen af ventilen og tjek om det bobler !

"AUTOELEKTRIKEREN"
Havde problem med luft der sivede ud ​pga en skæv fælg. Når ​ventilen stod i en vis position holdt den luften, mens andre positioner sivede det ud. Dækskum ​løste ikke problemet.
Men det kan lige så godt være et meget lille hul eller ventilen. Ventil problemer løses heller ikke med skum.
Hvis du har en stor balje kan du se om der kan konstateres luftbobler der siver ud.
​Ellers er der nok hurtigst at besøge et dækcenter. De er heller ikke begejstrede for at skulle rense skum af fælg og dæk....
Tak for svaret. Men hvad gør en dækmand egentlig ved sådan en minipunktering ? 

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 29-12-2025 10:57:14

Finder lækagen.

Er den i kørefladen på dækket lapper han måske med sådan et sæt, og oplyser at det er en nødreparation.
Mange der ikke kører ekstremt, kører videre med det til dækket skal kasseres.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
ok, tak for hjælpen.

Annonce
Du skal have fundet utætheden. Det bedste er at afmontere hjulet, og holde det under vand, f.eks. i en balje. Er det en rusten fælg, kan der godt være en utæthed mellem dæk og fælg. Det rigtige vil være at afmontere dækket, rengøre og male fælgkant, påsmøre “dækfedt” og montere dækket. Nogle polakkere på mig arbejde havde brugt lidt fugemasse for at undgå afmontering af dækket - det virkede.

Søren O
Var for år tilbage inde hos dækcentret med et hjul med en sivende utæthed, de havde en balje med vand de pressede hjulet ned i.
Det var utæt mellem fælg og dæk pga rust på fælgen, de pudsede rusten af med en roterende stålbørste, og smurte noget rødt gummiagtigt på fælgen, og monterede dækket igen, det løste problemet.

Vi prøver igen, i morgen --
JohnLarsen skrev den 29-12-2025 11:06:08

shortcut skrev den 29-12-2025 10:57:14

Finder lækagen.

Er den i kørefladen på dækket lapper han måske med sådan et sæt, og oplyser at det er en nødreparation.
Mange der ikke kører ekstremt, kører videre med det til dækket skal kasseres.

Dækmanden lapper ikke med sådan et sæt med mindre det er et trillebørhjul da det har været ulovligt at køre med i flere år.

Bilen dumper i øvrigt til syn hvis synsmanden opdager dæk der er lappet udera.

Selvbygger med stort S. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også