Spørgsmål om lampe/el - mindre eller større opgave?

Hej gode LDS'ere.

Jeg har et spørgsmål til de lidt mere el-kyndige end jeg. Og til information: Selve el-arbejdet får jeg elektrikere til at kigge på, hvis det ikke er mig der har lavet fejlen her, men da planlæggeren for min sædvanlige elektrikergruppe er tæt på umulig at få fat på, spørger jeg jer for at få lidt indblik i, om problemet skal udbedres nu eller i forbindelse med senere renovering.

For nogle år siden lavede en elektriker noget arbejde, hvor der blev flyttet en kontakt og udskiftet noget gammelt lampeudtag. Resultatet blev en afbryder-gruppe, hvor en kontakt skulle gå til lys udenfor, en til lys på toilettet og en til lys i gangen (billede med blå skrift). Grundet løbende renovering havde jeg aldrig lys på det toilet siden men det har jeg fået nu... og i stedet tænder lys ude og på toilettet nu sammen og en afbryder gør tilsyneladende ingenting (billede med rød tekst).

Mit spørgsmål er nu:
Er det mig der har lavet fejl under tilslutning i lampeudtag (blå ledning i N, brun i M1).
Hvis det ikke er mig men skal fikses: Er løsningen noget der ​(sandsynligvis) kan gøres i afbryder/kontakt eller lampeudtag/dåse? Eller vil det (sandsynligvis) kræve mere adgang til de ledninger, der er trukket?

Jeg ville helst have det fikset, men hvis det ikke vil være rimelig nemt for en elektriker at komme til, giver det mere mening at vente til toilettet skal renoveres fuldt ud og væggen, ledningerne løber i, alligevel skal ned.

Jeg siger tak for indsigter på forhånd - og god jul/godt nytår til jer derude.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du bliver nødt til at løsne dine afbrydere, og trække dem fri, så vi kan se hvordan ledningerne er trukket. Den dobbelte afbryder (kroneafbryder) har 2 terminaler med et symbol “pil ud”. Vil tro at tændledningen til udendørs lys og lyset til toilettet er sat i samme terminal. Ledningen til toilettet skal flyttes over til den anden terminal med “pil ud”.

Søren O
Det er nu mere sandsynlig at du har monteret det forkert i lampeudtag i toilet. Prøv at sætte brun fra lampe i M2.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for input indtil nu.

Jeg har fået afkræftet at det er tilslutningen i lampeudtaget - M2 virker ikke, kun N + M1 giver lys.

Ift. at kunne kigge ind og se tilslutning i afbryderen, kan jeg simpelthen ikke lykkes med at få tingene løsnet. Jeg lykker med at få yderste ramme af, men at trigøre tangenter og frigøre det hele fra bagvedliggende dåse er kropumuligt for mig. Det eneste jeg er lykkes med er at få lavet mærker i plastik og væg  

Ud fra dine billeder kan der være tvivl om stikkontakten er med afbryder eller afbryderen betjener lyset i gangen.
Når du skal fjerne tangenterne fra afbryderne, skal du bruge en lille skruetrækker til det. Du sætter skruetrækkeren in under tangenten fra neden og vipper ud ad. Tangenten fjernes ikke fra siden, så du kan ikke beskadige hverken plast eller væg. Dernæst er du inde ved skruerne til afbryderen. Du løsner afbryderen ved at skrue skruerne løse. Du kan komme ud for at kløerne falder af.

fase
Okay, det lykkedes at komme langt nok ind til lige at få et kig - det ser umiddelbart ud til, at det er samlet korrekt?

Annonce
Ja, det ser korrekt ud. Nu mangler vi bare at se om afbryderen over stikkontakten er afbryder for stikkontakten eller for noget andet. Skru stikkontakten løs og vis et billede af afbryderen set bagfra.

fase
Det burde det ikke være - jeg har brugt stikket med afbryderen i forskellige positioner? Det virker altid. Den "store" afbryder er for lyset i rummet (+ har korrespondance med en anden kontakt) og virker også som den skal, uden at have nogen effekt på lyset udenfor eller på toilettet.

Så er det sikkert på bagsiden af lampeudtaget, der er lavet en fejl.
Der er givetvis tilsluttet den sorte til m1, hvor det skulle have været den grå.

Under alle omstændigheder ikke noget, som burde være vanskeligt for elektrikeren af fikse, også uden at nedbryde vægge. Det er mest sandsynligt en monteringsfejl, da det jo var specificeret på forhånd, hvordan det skulle virke.

Hvis du har mod på selv at ​flytte en ledning, så prøv at skrue lampeudtaget ned og tag et billede af ledningerne, så kan du sikkert få hjælp.

Jeg prøvede at skrue lidt i lampeudtaget, men det sidder ekstremt stramt (tror det er selve ledningerne eller dåsen bag ved der er sat, så det er svært at hive den øvre monteringsdel mere end måske en cm væk fra dåsen...), så det er lidt svært at få et ordentlig billede af og generelt syn på tingene.

Hvis det havde siddet, så det var lidt lettere for mig at komme til, ville jeg helt sikkert have mod på at prøve at flytte ledningen, men det er lidt svært når jeg har svært ved at se, både grundet dåsen men også egen højde (selv med trappestol i brug!). 

Ud fra den smule jeg kunne se, kunne det godt se ud til, at den grå ikke var ført ordentlig til, selvom de grå ledninger var trukket ind i selve dåsen - det så mere ud som den sorte ledning var sat fast.

Jeg siger tak for input indtil videre   

Hvis lampeudtag skrues fri vil du sikkert se den sorte monteret i M1 og sammen med den måske en brun til udvendig lampe. De 2 bør så monters i M2
Og den ​grå i M1 hvor du så kan få din lampe i bad til at virke. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis