Hej gode LDS'ere.
Jeg har et spørgsmål til de lidt mere el-kyndige end jeg. Og til information: Selve el-arbejdet får jeg elektrikere til at kigge på, hvis det ikke er mig der har lavet fejlen her, men da planlæggeren for min sædvanlige elektrikergruppe er tæt på umulig at få fat på, spørger jeg jer for at få lidt indblik i, om problemet skal udbedres nu eller i forbindelse med senere renovering.
For nogle år siden lavede en elektriker noget arbejde, hvor der blev flyttet en kontakt og udskiftet noget gammelt lampeudtag. Resultatet blev en afbryder-gruppe, hvor en kontakt skulle gå til lys udenfor, en til lys på toilettet og en til lys i gangen (billede med blå skrift). Grundet løbende renovering havde jeg aldrig lys på det toilet siden men det har jeg fået nu... og i stedet tænder lys ude og på toilettet nu sammen og en afbryder gør tilsyneladende ingenting (billede med rød tekst).
Mit spørgsmål er nu:
Er det mig der har lavet fejl under tilslutning i lampeudtag (blå ledning i N, brun i M1).
Hvis det ikke er mig men skal fikses: Er løsningen noget der (sandsynligvis) kan gøres i afbryder/kontakt eller lampeudtag/dåse? Eller vil det (sandsynligvis) kræve mere adgang til de ledninger, der er trukket?
Jeg ville helst have det fikset, men hvis det ikke vil være rimelig nemt for en elektriker at komme til, giver det mere mening at vente til toilettet skal renoveres fuldt ud og væggen, ledningerne løber i, alligevel skal ned.
Jeg siger tak for indsigter på forhånd - og god jul/godt nytår til jer derude.