Ikke i kridthuset....

Træt efter julefrokost dagen før så koncentrationen var ikke den bedste.
En hjemmestrikket uldtrøje er ved en fejl røget med i vaskemaskinen ved 20 grader, den er krøbet ca 10-15 cm, kan den reddes?
Nogen vidundermidler udover balsam?

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Blomster?
​Been there....
Forsøgte at strække trøjen tilbage i form.
​Det endte ​galt, syninger sprang op.
​Det var ikke 20 grader men 40.
Det kostede ​en ny trøje 
det plejer at glæde et barnebarn i vores slægt. Det andet er svært. ​Man burde kunne strække det en smule. ​Men det er risky business 
Det er derfor man benytter uldens egenskaber til at filte. Nej, det kan ikke reddes. 😖

Når lysten driver værket
Jeg havde en kammart der vaskede en trøje på 60 grader... Den gik fra en størrelse XXL til en the hætte 
Han indså at den ikke var til at redde, så han syede armene fast på for og bagside og syede halshullet til, og så kunne den bruges til hætte på thekanden.   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ja, det er sådan jeg filter mine hjemmesko 🫣

Når lysten driver værket
Annonce
https://www.bonaparteshop.com/da-dk/inspiration/saadan-redder-du-krympet-uld

https://www.pashminawear.dk/blog/13_Er-din-uldtroeje-krympet.html?srsltid=AfmBOoohXljm7ljWx2JdcuyyTcbSRCbi8bapgxERuU_p6G27_G9rRmtD

Sådan redder du den krympede uldtrøje (trin for trin)
  1. Forbered vand: Fyld en balje med lunkent vand (ikke varmt).
  2. Tilsæt blødgøringsmiddel: Kom 1 spsk balsam eller et par spsk babyshampoo i vandet, og rør det rundt.
  3. Læg i blød: Læg trøjen i vandet i ca. 10 minutter, og arbejd shampooen ind i stoffet.
  4. Pres vandet ud (uden at vride): Løft trøjen ud, og klem forsigtigt så meget vand ud som muligt. Du må ikke vride eller skylle sæben ud.
  5. Rul i håndklæde: Læg trøjen på et stort, tørt håndklæde, og rul dem sammen. Pres for at absorbere mere vand.
  6. Form og tør: Læg trøjen fladt på et andet tørt håndklæde. Stræk den forsigtigt i den ønskede form og størrelse.
  7. Lufttør: Lad trøjen tørre helt fladt, væk fra direkte varme eller sol. 
der er mange forslag til forsøg på og redde uld ved og google lidt.

Ja, har allerede været der med balsam som jeg skrev i starten.
Den bedre halvdel har en gine hvor jeg gradvist har forsøgt at strække den mens den var blødgjort, det har også givet lidt men det bliver ikke til trøje i den rigtige størrelse igen.

Ekstra stor nytårsbuket...

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Man kan redde højest 10 %. Jeg har nok strikket og filtet de første 100 par hjemmesko og kan i slutfasen ved at dampe over en kedel vand ændre størrelse til Max 10 % større.

Når lysten driver værket
Sådan af ren interesse: kan man beregne / forude præcis hvor meget en striktrøje krymper?
Hvis  jeg kender garnet, kan jeg nogenlunde beregne hvor meget det vil krybe. For at kunne strikke hjemmesko i en nøjagtig størrelse, må jeg først strikke  en prøve på 15x15 cm. Vaske ved enten 40 eller 60 grader. Efter tørring kan jeg måle mig frem til, hvor mange %  prøven er krympet. Det kryber forskelligt i længde og bredde. Mest i længden.
Her spiller der flere faktorer ind. 1 garnet skal være af ren uld og ikke være twistet/snoet for stramt. Desuden skal der ikke strikkes for stramt. Garnet skal kunne bevæge sig og fibrene gribe ind i hinanden.
Derfor vil f. Eks. Sweatere strikket af løst spundet garn (islandske sweatre) krybe helt vildt. I øvrigt skal de slet ikke vaskes, men blot hænges udenfor i let fugtigt vejr. Garnet er levende. Det vil rejse sig og “ krænge” snavs af fibrene.
Det er faktisk en videnskab for sig. Min mand har en 35-40 år gammel købt sweater af mærket BELIKA. Den er strikket af Kamgarn, som er meget lange uldfibre, glatte og uden nulling. Fås sjældent i dag.
https://strikinge.blogspot.com/2007/09/filtede-mokkasiner-eget-design-nstepind.html

Når lysten driver værket
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis