Åbn transformer?

Hej LDS’ere.

Først skal lyde et glædeligt jul.
Som så ofte før mødes man med familien i julen. Det er også tilfældet her.
Og min far har en maskine til søvnabnø. Desværre virker transformatoren bare ikke mere. Dette har han gjort sygehuset bemærket over, og han har fået en ny. Den nye er dog helt forkert. Stikket er forkert til maskinen og det er en 65 watt hvor den gamle er 90 watt.
Jeg har multimeter tilgængeligt og det helt alm værktøj.
Men kan ikke få åbnet transformatoren. Blot for at se om det var noget helt simpelt.
Nogen der ved hvordan man åbner sådan en. 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Transformeren er med stor sandsynlighed en switchmode strømforsyning, som du ikke kan gøre noget ved. Om det er nødvendigt med 90W i stedet for 65W er ikke til at afgøre. Strømforsyningerne er limet sammen og skal selvfølgelig derfor også limes sammen igen. Hvis du tør gå igang med det, så kan du klippe udgangsledningen over på begge og sætte det sammen med et par kronemuffer. Du skal måle spændingen på stikket og samle det, så der er plus på den inderste leder. Det er normalen.
Den skitserede løsning er en midlertidig løsning.

fase
S. Fabrin skrev den 24-12-2025 22:51:09

Transformeren er med stor sandsynlighed en switchmode strømforsyning, som du ikke kan gøre noget ved. Om det er nødvendigt med 90W i stedet for 65W er ikke til at afgøre. Strømforsyningerne er limet sammen og skal selvfølgelig derfor også limes sammen igen. Hvis du tør gå igang med det, så kan du klippe udgangsledningen over på begge og sætte det sammen med et par kronemuffer. Du skal måle spændingen på stikket og samle det, så der er plus på den inderste leder. Det er normalen.
Den skitserede løsning er en midlertidig løsning.

Havde selv overvejet den løsning. De er dog begge 24V DC ud. Men enheden der er org. Leverer 3,75A og den forsyning de har sendt leverer 2,71A, på enheden står den kræver 24volt og 3,75A

Så kommer det aldrig til at køre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 25-12-2025 01:16:56

Så kommer det aldrig til at køre. 

Nej, det gør det sikkert ikke, når der ikke kan leveres den fornødne strøm.

fase
Annonce
Det er helt sikkert en switchmode strømforsyning og ikke en almindelig transformer. Kun en switchmode strømforsyning kan klare et spændingsområde fra 100V til 240V uden en indstillingsknap.

Plastikæsken er nok svejst sammen, så det er en større sag at åbne. Så kun hvis du er frisk på at reparere en switchmode strømforsyning, skal du begynde at skære den op.

Du kan også købe en NY for 160kr på nettet, i DK og lodde det originale stik på den nye strømforsyning. 

DLG skrev den 25-12-2025 23:06:52

Du kan også købe en NY for 160kr på nettet, i DK og lodde det originale stik på den nye strømforsyning.

Maskinen er leveret fra sygehuset og reservedele kommer derfor også derfra. Min far er afhængig af den for at kunne sove ordentligt da han ellers i større intervaller glemmer at trække vejret når han sover. 

Sygehuset har så sendt en ny strømforsyning, den var bare forkert. Og vi kan ikke få en anden her hen over juledagene. DERFOR mit spørgsmål.
At gå ud og købe en selv i juledagene er jo ligeså umuligt som at få den rigtige fra sygehuset. Så hensigten var ikke at lave en vedvarende løsning men at lave en løsning der fungerede hen over juledagene så han kan få en ny når sygehusene igen har åbnet. 
Ok.  
Du kan måle på printpladen med dit multimeter, om der er 24V på. 
Mange gange skyldes det en knækket ledning på DC siden, når en strømforsyning ikke virker. 
Du kan prøve at udskifte ledningen, f.eks. lodde en lampe ledning på printpladen og så lodde det originale stik på.  

DLG skrev den 26-12-2025 23:19:23

Ok.  
Du kan måle på printpladen med dit multimeter, om der er 24V på.
Mange gange skyldes det en knækket ledning på DC siden, når en strømforsyning ikke virker.
Du kan prøve at udskifte ledningen, f.eks. lodde en lampe ledning på printpladen og så lodde det originale stik på.  

Kan ikke åbne transformeren og derved ikke komme ind til elektronikken der. Jeg er dog forholdsvist sikker på det er i transformatoren og ikke på forsynings ledningen fra transformer til apperatet da der sidder en lille LED på trabsformeren der heller ikke lyser. 

Jeg har målet forsyningen fra stik til transformer som ikke fejler noget. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis