fase rækkefølge

ved fx udskiftning af ovn hvordan sikrer man sig at faserne l1 l2 l3 passer med farverne i en ældre instalation 

l1 er brun  men l2 og l3 behøver jo ikke lige passe med instalationen. 

Har set fluke har en gennemgang tester med fasefølge left/right er det måden, men hvordan ses hvad der er l1 og l2 og l3

​nu er rækkefølger nok ikke det vigtige ved en ovn

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En ovn/komfur er ligeglad med rækkefølgen
I private huse er faktisk bedst ikke at tage hensyn til fase ​rækkefølge. Det sikrer en tilfældig fordeling på faserne. Man kan prøve at fordele det "matematisk" men den senere brug er ofte tilfældig. 
Det eneste sted man har behov for at kende fasefælge er ved motorer. På fabrikker f.eks. hvor man har stikkontakter og ofte flytter rundt på maskiner er det meget praktisk at alle stikkontakter vender ens på faserne. 
Jeg skulle på en større maskine fabrik have rettet alle stikkontakter. Så i stedet for fasefølgeviser satte jeg stikprop på en lille motor. Havde den med rundt på en vogn. Alle stik, forlængerledninger og maskiner der havde været igennem kontrollen fik et lille stykke sort tape på sig. Så i den periode var det forbudt at vende faser på kabler med mærkning. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svaret.

vedr tilfældig fordeling i et alm hus hvordan har man der sikret sig af man ikke har mere på 1 fase end på de 2 andre

her i huset er 1 sal, stue etage og kælder på hver sin 10a gruppe   og fase det er noget man har lavet i sin tid da luftledningerne blev fjernet.

men da jeg lige har monteret et keramisk komfur ser jeg at på samme kabel 5x2,5 sidder også en opvaskemaskine til sit udtag var det måden man gjorde det på i sin tid 

Det er naturligvis normalt at 3 lysgrupper er på hver sin fase. Det sikrer som jeg skrev ikke at der er jævn belastning. Måske er der slet ikke noget tændt på 1. sal medens stue etagen både har fryser og køleskab. 
Opvaskemaskine og komfur plade kan fint dele samme udtag. Det gør man fortsat. Pladen bruger ofte 2 faser og den sidste så til opvasker. 

tak for svar, fadt dette smarte instrument en gennemgang tester, elma snakkede et godt ord for den at den er meget mere sikker end den gode gamle polsøger.

den har nogle ikoner pil L & R pil hvordan skal de forstået at ​den skulle kunne måle den 3 fase 
kan det forklares enkelt ?

I manual står der at den løse prøvepind skal i L1 og den faste (som sidder i instrument) skal i L2 så vil den vise noget.
Jeg kan ikke forklare hvordan, eller hvordan man ser forskel på L1 og L2 ude i installation.  

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis