Led Pære blinker når forstærker tænder.

Hej ​alle. 

​Grundet lidt mangel på stikkontakter i vores stue er tv, Apple tv, ​forstærker og TV samt en ​lampe med en lille LED pære sæt til den ​samme stikkontakt over en ​forlængerledning med en stikdåse.  Jeg har regnet ​det samlede forbrug ud og det er ikke i nærheden af at overbelaste hverken ledning eller stikkontakt. 

Men..når den lille LED lampe er tændt, og jeg tænder for vores forstærker(den vågner fra dvale) dæmper lysstyrken på led lampen et splitsekund. For så at blive normal lysstyrke igen. 

Hvad tænker i. Har jeg en fejl på ledningsnet, elle forstærker. Eller er det i virkeligheden meget normalt ? 

God aften 
Vh Søren 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En forstærker trækker altid en impulsstrøm når den tænder. Dyrere typer har indbygget soft-starter.
Men det lyder lidt som om dit strømnet er lidt svagbrystet, hvilket ofte er tilfældet i ældre lejligheder.
Man bemærker det ikke med glødepærer, som er relativt langsomme, men ved LEDs kan det være bemærkbart.

Bent Andersen skrev den 21-12-2025 19:03:23

En forstærker trækker altid en impulsstrøm når den tænder. Dyrere typer har indbygget soft-starter.
Men det lyder lidt som om dit strømnet er lidt svagbrystet, hvilket ofte er tilfældet i ældre lejligheder.
Man bemærker det ikke med glødepærer, som er relativt langsomme, men ved LEDs kan det være bemærkbart.

Tak for svaret 😊

Det skal siges at det kun er den ene lampe der blinker. 

Tolker du det som jeg har et problem der skal kigges på? 
Ud fra svaret og beskrivelsen, kan du tage det roligt. LED pæren reagerer for hurtige spændingssænkninger.

fase
S. Fabrin skrev den 21-12-2025 19:13:34

Ud fra svaret og beskrivelsen, kan du tage det roligt. LED pæren reagerer for hurtige spændingssænkninger.

Tak. Det lyder godt. 

Tror det det skyldes så meget er samlet på den ene stikdåse. Eller tror du spændingsdykket er i hele huset ? 

Det skal siges at hverken forlængerledning eller forstærker bliver varme( forstærker er ​klasse ​D) 
Tror det det skyldes så meget er samlet på den ene stikdåse. Eller tror du spændingsdykket er i hele huset ? 

Det skal siges at hverken forlængerledning eller forstærker bliver varme( forstærker er klasse D) 

Vi skal lige have Ohms lov igang. Den siger U= IxR . Det betyder i dette tilfælde, at lige i det øjeblik forstærkeren tændes, trækkes der en strøm gennem din forlængerledning, som giver et dyk i spændingen, der får LED til at give et kort blink. Blinket ville ikke ses på en glødepære og er overhovedet ikke farligt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis