Hvilken type puds til reperation?

Jeg skal reperere et gammelt pudset loft. Det er loftet i en 100 år gammelejlighed. Det er puds på strå på forskalningsbrædder. Jeg har været nødt til at skære nogle 10x10cm områder ud for at komme op bagved. Jeg har også lagt et installationsrør op så der er et 1mx3cm område som skal repereres. Hvilken type puds skal man bruge. Nogle foreslår strandmørtel andre bakkemørtel. Jeg var i jem og fix de havde mange forskellige slags produkter.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bakke mørtel er udmærket. Sandet i strand mørtel er finere og giver en anden overflade.

fase
Hej beklager sent svar. Nu er jeg vendt tilbage til opgaven.

Jeg kigger paa det her produkt.
https://www.jemogfix.dk/weber-strandmoertel-7-7-15-liter/4171/9018808/

Der staar der at:
  • Tilsættes cement - mængden afhænger af opgaven

Skal det betyde at man også skal købe cement og blande i? Jeg har ikke så meget erfaring med murng og de tilhoerende produkter.
Skal det betyde at man også skal købe cement og blande i? Jeg har ikke så meget erfaring med murring og de tilhørende produkter.
Til at pudse loftet behøver du ikke at tilsætte cement. Der er sikkert brugt bakkemørtel til dit loft.

fase
Der hvor du har lavet huller skal du have genetableret en slags forskalling, og noget net som kan erstatte de gamle strå.
Du kan liste et stump bræt (  længere end hullet ) op over og skrue den fast igennem pudslaget og den oprindelige forskalling. husk en lang skrue i den ( håndtag) så du kan holde den nede medens den skrues fast. Så er der grundlag for forskalling i den korrekte tykkelse.  
Det er ikke nemt at få samme struktur som oprindelig. så hvis det er flere reparationer, vil jeg forslå at du simpelthen skruer en gipsplade op under hele loftet og spartler den.
Inden du gør noget skal duntænke på el installationer om der skal trækkes kabler til flere stikkontakter eller laves et lampested. Her kan elektriker sikkert udnytte dine huller. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
En nutidig bakkemørtel skal helt sikkert tilsættes cement.
Det er bakkemørtel du kan anvende. Det får man i poser som Weber bakkemørtel 6,6 % LINK  
Der kan blandes en smule cement i 20:1 blandingsforhold, og så vand til det har en konsistens som tyk grød.
Når du har forberedt som beskrevet tidligere skal du kaste mørtelen op imod loftet. Det gøres med et hurtig sving med murerske ( køb en spandeske) Der vil være en del der hænger ved og en del der falder ned. Derfor skal gulvet afdækkes med plast og alt der falder ned kan samles op og bruges. Når du har fået noget til at hænge ved på det meste af arealet venter du 1 times tid så det har sat sig og kommer så med noget mere. Så trækker du et lige bræt hen over i zigzag bevægelser, for at få den korrekte højde. Mangler der lidt kan det sættes på med spids af murer ske.
Det skal du pudses med lille pudsebræt i cirkel bevægelser, og der vaskes af på det oprindelige loft.
Zigzag og cirkel bevægelser er for at mørtelen ikke hænger ved pind og pudsebræt. 

Her sakset fra Weber bakkemørtel som forhandles i Jem og Fis
Weber bakkemørtel 6,6% anvendes som pudse- og fugemørtel og kan bruges både inde og ude. Bakkemørtel kaldes også muremørtel, og den bruges primært som muremørtel til vægge af teglsten. Den kan dog også anvendes til at pudse vægge. Afhængigt af opgavens art og aktuelle påvirkninger kan der iblandes varierende cementmængder. Produktet kan anvendes uden cementtilsætning til pudseopgaver indendørs i tørre og opvarmede lokaler.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også