Rawlplug i trælisteloft?

Hej. Har googlet i en time nu, men er ikke blevet klogere, så nu spørger jeg de kloge hoveder her :)

Vi vil sætte en lysskinne op i vores træloft, som er sådan et klassisk gammelt (70/80’erne) trælisteloft/profilbrædder. Men skal man bruge rawlplugs?! Jeg ved godt, man ikke skal, hvis nu det var gipsloft eller massivt træ jeg kunne skrue i, men de her trælofter er jo kun 1 cm tykke eller sådan noget, måske max 2 cm? Så er det nok bare at skrue nogle skruer i; griber de nok fat og kan bære nogle kilo? Der er kun isolering ovenover trælisterne, så vidt jeg ved.

Skinne skal holde nogle spots samt lamper. Skinnen er sat sammen af flere mindre skinner, som alle kan bores i med to skruer. Tror at hver skinne vejer under et kilo, og sponsere vejer nok også max det, og der skal sidde 1-2 pr. skinne. Derudover skal der så sidde to lidt tungere lamper på måske 2 kg. hver.

Håber at I kan hjælpe :)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bare bruge nogle alm træskruer uden bryst så der er gevind hele vejen op.

Selvbygger med stort S. 
det er bare at skrue dem op det bliver ikke stærkere af at bruge plugs
er du nervøs for det kan du bruge hulrumsdyvler det giver lidt på styrken
derimod hvis det var gips kan det ikke holde uden plugs
Når du skal skrue noget fast i et træloft, bruger du bare nogle træskruer på f.eks. 1/2"/ 13 mm. Du vælger en tykkelse på skruen, som kan gå gennemhullet i skinnen, så skal det nok holde.   

fase
…. og skruer dem op i den tykke massive del af profilbredderne.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen - ja, altså ikke i samlingerne, mener du bare, ikke sandt? For den “tykke massive del” er jo stadig kun 1-2 cm max, vil jeg tro ;)
Annonce
C88 skrev den 21-12-2025 20:00:37

JohnLarsen - ja, altså ikke i samlingerne, mener du bare, ikke sandt? For den “tykke massive del” er jo stadig kun 1-2 cm max, vil jeg tro ;)

Jeg ville turde hænge en halvdyr 3 kg lampe op i disse. 4 mm fordi de har mere gevindareal og komprimerer træet mere ved iskruningen. 20 mm for at sikre ordentligt gevind i hele brættets tykkelse.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Jeg har aldrig nogensinde haft problemer med at træloft ikke kunne holde hvilken som helst lampe der skrues op. 
Jeg har dog set et træloft falde ned af flere årsager. En af dem var at tømrer bruge alt for små stifter. En anden årsag var at jeg satte et ben igennem loftet, men det har jo ikke noget med sagen at gøre.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej igen. Stod lige og skulle til at sætte dem op her inden jul, men er stødt på en udfordring… På en af siderne skal jeg lægge lysskinnerne på tværs af brædderne, og her rammer 1 ud af 3 huller pr. Lysskinne lige imellem brædderne… Hvad gør jeg ved det? Kan jeg stadig forbore med et træbor og så bare bore skruen i, selvom det er mellem samlinger? For det er vel egentlig bare et mindre bræt, der ligger på tværs ovenover, så vil det være et stort problem at skrue træskruer op her?

Alternativt, bør jeg så bore huller i metallet i selve lysskinnen, så jeg kan få hullerne der, hvor jeg vil have dem? Har dog ikke et decideret metalværksted, og jeg er også i tvivl om, om det evt. kan være farligt ift. brandsikkerhed efterfølgende (måske producenten har sat huller der af en grund, hvad ved jeg).

Håber på svar i morgen tidlig, så jeg kan nå det inden jul… :) Glædelig jul til alle!
Hvis du skruer i samlingerne holder de ikke ret meget, og der er stor sandsynlighed for at brædderne flækker, men du kan sagtens bore nogle nye huller i skinnen med et metalbor.
Du skruer bare skruerne i, hvor hullerne i listen er. Du skal heller ikke bore for i hverken bræt eller mellemrum med et bor. Du kan bore for med en syl eller en tynd skruetrækker til lige kærv. Mellemrummet er dannet i selve brættet ved at fræse noget væk.

fase
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også