Hvor godt nivellerer selvnivellerende masse

Er ikke færdig med at hjælpe nevø Rasmus.
Har aldrig selv brugt selvnivellerende masse.
Vi skal bruge det i to rum:
1. Lille toiletrum ca  2 x 1,5 m hvor der skal lægges små ca 4 x 20 cm fliser
2. Entre på ca 3 x 5 m hvor der skal lægges ca 60 x 120 cm fliser.

Men hvor plant kan man forvente det bliver?
Og hvilket fabrikat anbefaler i?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man skal hjælpe det på vej - ellers kan der godt være 0.5-1% fald.

Det hjælper ikke at halde mere vand i !!!
Underlaget skal være primet, for suger underlaget uens bliver det ikke jævnt.
Men følg brugsanvisningen nøje og især at du tilsætter den rigtige mængde vand og får det rørt særdeles grundigt op.

Vi prøver igen, i morgen --
Selvnivellerende er en meget overdreven salgs navn. Det betyder at du selv skal nivellere. 
Jeg så en gulvlægger bruge det. Han arbejdede hele tiden med vaterpas i de 15 - 20 minutter det tager før det sætter sig. Så kan man også lave ​fald hvis det er det der ønskes. 
Sikre sig at der ikke er huller nedad imod f.eks. kælder. Ellers forsvinder det derned.
I skal være 2 til det, ensom lægger ud / nivellerer og en som blander. 
Så måler man vandmængden præcis op i 1 spand eller 2 så det er parat. 
Vand i blandebeholder og køre med blandesnegl medens pulveret hældes i.
Når du lægger u så kan man køre med pigrulle, for at få det til at bevæge sig, så det bliver vandret.
Hvor de større fliser skal bruges ville jeg lægge en liste  10 - 20 cm fra hver side som du har klodset op til gulvhøjde. Så bruges de som ledere. Når det har sat sig i midten piller du lister op og bruger så gulvet som leder til det sidste stykke. 
Ved så store fliser skal det være HELT plant.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Vigtigste, bitre erfaring fra min første gang var, at man skal stoppe, mens legen er god / respektere tiden. Når man kører med pigrullen går det fra “nøj hvor er det enkelt” til “😳 det laver mærker” på få minutter.

Så det handler rigtig meget om at være klar med eks en billig svaber til at fordele og have mærket sine niveauer af, hvis underlaget er ujævnt. Og så fordele det, rulle det, og nyde frugten af god forberedelse.

Jeg havde forberedt mig ved at måle vandet af til de nødvendige blandinger +1 i tilfælde af det uforventelige. Man kan med fordel bruge en høj spand fremfor en bred. 
Ift nivellering kan man også købe klodser til det (de var klæb på bagsiden og plastik top man kan klippe til), man kan også bruge skruer, hvis underlaget tillader det.

nå ja, skumgummiet ud mod væggene omkring, hvis der skal dét, bør man hæfte på plads da det ellers svømmer op eller kan bliver ujævnt / krøllet. 
Annonce
Når pigrullen begynder at lave mærker er det godt at komme med f.eks. vaterpas / retskinne. Ikke for at kigge på libellen men for at glatte de sidste knaster ud. Skal der være fald så reducerer man vandet lidt, og holder det på plads med  retskinne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det er en fordel at være 2, en blander og en lægger. 
Jeg brugte lip 210, det var fint. Det er dog lige på den bløde side til at være færdigt gulv. 
Jeg og svigerfar lavede 40 KVM på en formiddag. Der er enkelte steder hvor man kan se tandmærker efter spartlen, fordi jeg havde noget der størknede i en samling.  
Men du skal selv nivelere det. Det flyder dog lidt ud.
Lips guide er god , ellers er der YouTube videoer.
Hvis du skal have fliser ovenpå, skal det nok gå. Worst case kan du slibe i det med en vinkelsliber og en beton kop.
Hvad er underlaget, og hvor langt skal du op?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også