16 A kabler

Skal skifte min 10 A 400v sikringsgsgruppe til 16 A.
Fra HPFI relæet går der pt 10 kv kabel i skabet, men der foreskrives at 2,5 kv er nok til 16 A, så jeg ville men at 6 kv er rigeligt....men hvorfor er der så kraftige kabler i elskabet, før sikringsgruppen. (Ved godt jeg ikke må rode med det, så den lader vi ligge).
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er kommet nye regler før regnede man med at 2.5mm2 kabler var ok til 16 ampere, det er det måske stadigvæk, men der skal regnes på det.
At der kommer et 10mm2 kabel ind, er bestemt af dine tariffsikringer..            

Vi prøver igen, i morgen --
Du mener sikkert, at der går et 10 mm2 kabel ind i din gruppetavle og til og fra HPFI relæet og videre til gruppeafbryderne. Du vil nu skifte din 10A gruppe til en 16A gruppe. I dag skal kabler dimensioneres efter den måde, de installeres på. Så du kan godt være heldig at kunne bruge dit 2,5 mm2 kabel til 16A.

fase
Der spørges efter hvorfor der er ført 6 mm2 kabel rundt før gruppeafbrydere. Det er af den simple grund at de skal trække alt strømmen til alle grupper. Og når man så er i gang, så monterer man det hele med f.eks. 6 mm2 
Så er der også til eventuel fremtidig ny gruppe. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis